အေၾကာက္ တရားက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ မြတ္စလင္ လူနည္းစု အသိုက္အ၀န္းၾကား လႊမ္းမိုးထားသည္ (ဓာတ္ပံု – Reuters)
အေသး ငယ္ဆံုး လို႔ ဆို ႏိုင္သည့္ အရာ တခု ကေန ဒုကၡေတြ ဘယ္လို စခဲ့သည္ ဆိုတာကို သူတို႔ျမင္ ခဲ့ရ သည္။ ဘာသာေရး ေဇာကပ္ေနျပီး အုတ္ခဲမ်ား၊ ဒါးမ်ား ကိုင္စြဲထားသည့္ ေဒါသတႀကီး လူအုပ္စုႀကီး၏ ေရွ႕ တြင္ စြမ္းေဆာင္ရည္ အားနည္းေသာ ရဲတပ္ဖြဲ႕ကို သူတို႔ ျမင္ခဲ့ရသည္။ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားႏွင့္ သတင္း စာေတြ ေပၚ ညအေမွာင္ထဲ မီးေတာက္မ်ားက အိုးအိမ္မ်ားအား ၀ါးမ်ိဳလိုက္သည့္ျမင္ကြင္းကိုလည္း သူတို႔ျမင္ခဲ့ျပီးျပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ လမ္းမ်ားေပၚတြင္ သံဆူးႀကိဳး အတားအဆီးမ်ားကို စိုက္ထူလိုက္ၾကၿပီး လမ္းေထာင့္မ်ားတြင္ ကိုယ္ ထူ ကုိယ္ထ ကင္းသမားေတြ ခ်ထားရသည္။ ကင္းတလွည့္လွ်င္ လူဆယ္ေယာက္ခန္႔ စုစည္းၿပီး အေမွာင္ ထုကို ျဖတ္ေက်ာ္၀င္ေရာက္လာမည့္ အႏၲရာယ္မ်ား၏ အခ်က္ေပးသံကို ေစာင့္ဆိုင္းေနၾကသည္။
အေၾကာက္ တရားက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ လမ္းေတြတေလွ်ာက္ လွည့္လည္ေနသည္။ အထူးသျဖင့္ မြတ္စလင္ လူနည္း စု အသိုက္အ၀န္းကို ပိုၿပီး တုန္လႈပ္ေစ၏။ ထိခိုက္ ပ်က္ဆီးလြယ္သည့္ ဒီမိုကေရစီကို ၿခိမ္းေျခာက္ ေနေသာ ဘာသာေရးအဓိက႐ုဏ္း က်ယ္ျပန္႔လာေနသည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ရင္း သူတို႔အိမ္ေတြနား တြား တက္ လာသလို ခံစားေန ၾကရသည္။ ကာကြယ္ေပးႏိုင္မည့္ အစိုးရ၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို ယံုၾကည္မႈ အားေလ်ာ့ လာရသည္ႏွင့္ အမွ် အစြန္းေရာက္တို႔၏ မြတ္စလင္ဆန္႔က်င္ေရးကလည္း အရွိန္ရ လာသည့္ အခါ ေရြးခ်ယ္စရာ နည္းပါးလာၿပီး မိမိကိုယ္မိမိ ကာကြယ္ရန္ ႀကိဳးစားဖို႔သာ ရွိေၾကာင္း ေတြးမိလာၾကသည္။
အခ်ိဳ႕ေသာရပ္ကြက္မ်ားတြင္ ကိုယ္ပိုင္လွည့္ကင္းေတြ ဖြဲ႔စည္းလိုက္ၾကသည္။ အျခားေနရာမ်ားတြင္ တိုက္ခိုက္ မႈ၏ ပစ္မွတ္ျဖစ္ခဲ့ရေသာ မြတ္စလင္ဘာသာေရးေက်ာင္းေတြကို ပိတ္ထားလိုက္ၾကသည္။ ကံေကာင္း သူ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ မြတ္စလင္ အမ်ားစုေနထိုင္ရာ မေလးရွားႏိုင္ငံကို အလည္ အပတ္ သြားေရာက္ ဖို႔ ဗီဇာ ရရွိသြားၾကၿပီး ေအးေအးသက္သာ ေရွာင္ထြက္ သြားႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။
ရန္ကုန္ရွိ မဂၤလာေတာင္ညႊန္႔ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ မြတ္စလင္မ်ား ေဘးခ်င္းကပ္ၿပီး ေနထိုင္ၾက သည္။ တခ်ိန္က စည္ကားရႈပ္ေထြးခဲ့ေသာ မဂၤလာေတာင္ညႊန္႔၏ လမ္းမ်ားသည္ ညဆယ္နာရီခန္႔တြင္ တိတ္ ဆိတ္ၿငိမ္ သက္ေန သည္။ အားနည္းေဖ်ာ့ေတာ့သည့္ လမ္းမီးတိုင္မ်ား၏ ေအာက္တြင္ တခါတရံ ျဖတ္သန္း သြားသည့္ ဆိုက္ကား တစီးတေလကိုသာ ျမင္ရသည္။ လမ္းပိတ္ဆို႔ရန္အတြက္ အေရး ေပၚ စီစဥ္ ထားသည့္ ခံုမ်ား၊ လက္တြန္းလွည္းမ်ားႏွင့္ သံဆူးႀကိဳး အကာ အရံမ်ားက လမ္းေထာင့္တိုင္းတြင္ ေတြ႕ရ၏။
လမ္းေထာင့္မ်ားတြင္ ညဆယ္နာရီမွ မနက္ေျခာက္နာရီအထိ ကင္းေစာင့္ရန္ ေစတနာ့၀န္ထမ္း တာ၀န္ ယူရ သူမ်ား၏ လက္ထဲတြင္ လက္ကိုင္ဖုန္းတလံုးသာ ရွိသည္။ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ထူးျခား ေသာ အေျခ အေန ရွိပါက အခ်င္းခ်င္း ဖုန္းဆက္ အေၾကာင္းၾကားရန္ အခ်ိန္းအခ်က္ ျပဳထားက်ၿပီး က်န္ သည့္ သူေတြ ကေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စတစ္ကာကပ္ထားသည့္ ဗင္ကားတစီး ႏွင့္ ထရပ္ကားေဟာင္းတစီးကိ ုအသံုးျပဳ ကင္းလွည့္ၾကသည္။
“ဒီအဖြဲ႕က ဗုဒၶဘာသာေတြအတြက္လည္း မဟုတ္ဘူး၊ မြတ္စလင္ေတြအတြက္လည္း မဟုတ္ဘူး။ ဒီၿမိဳ႕ နယ္မွာ ေနတဲ့သူ အားလံုးအတြက္ပါ။ က်မတို႔ ဒီမွာ တူတူေနခဲ့ၾကတာ ၾကာပါၿပီ။ က်မတို႔ၾကားက ခင္မင္မႈ ေတြ ပ်က္စီးသြားမွာကိုလည္း အရမ္း စိုးရိမ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘာသာေပါင္းစံု စုေပါင္းၿပီး ေစတနာ့ ၀န္ထမ္း ကင္းေစာင့္ေနၾကတာပါ” ဟု ကင္းေစာင့္သူမ်ားကို စုစည္းရန္ ကူညီေပးေနသည့္ အသက္ ၃၆ ႏွစ္ အရြယ္ မြတ္စလင္ အမ်ိဳးသမီး ခင္မာယာေထြးက ေျပာသည္။
ဘာသာေရးကိုအေၾကာင္းျပဳေသာ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ားသည္ ယမန္ႏွစ္က ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ စတင္ခဲ့ၿပီး အဓိ က႐ုဏ္း ႏွစ္ႀကိမ္ျဖစ္ပြားခဲ့ရာတြင္ လူ ၁၉၂ ေယာက္ေသဆံုးခဲ့သည္။ ယခုႏွစ္ မတ္လတြင္လည္း ေရႊဆိုင္ တဆိုင္တြင္ အျငင္းပြားရာမွ စတင္ကာ ျမန္မာႏိုင္ငံအလယ္ပိုင္း မိတၳီလာၿမိဳ႕တြင္ ဘာသာေရး ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ေပၚ ခဲ့ၿပီး သံုးရက္ၾကာသည့္ ထိုဆူပူမႈတြင္ လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔မ်ား ေရွ႕ေမွာက္၌ပင္ လူေပါင္း ၄၃ ေယာက္ သတ္ ျဖတ္ျခင္းခံခဲ့ရ၏။
ထိုပရမ္းပတာ ျဖစ္ရပ္ေတြက ယခုအပတ္ထဲတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ေျမာက္ဖက္ မိုင္ငါးဆယ္ခန္႔သာ ကြာေ၀း ေသာ ဥကၠံၿမိဳ႕ အထိ ေရာက္လာသည္။ အဂၤါေန႔က လူသူ႐ႈပ္ေထြးေနေသာ ဥကၠံေစ်းထဲတြင္ ဗုဒၶ ဘာသာ ကိုရင္ ကေလး ႏွင့္ မြတ္စလင္ အမ်ိဳးသမီးတေယာက္ ၀င္တိုက္မိၾကၿပီး ေျမေပၚသို႔ ကိုရင္ေလး၏ သပိတ္ အဖံုး က်ကြဲ သြားရာမွ စခဲ့ေသာျပႆနာသည္ ဗုဒၶဟူးေန႔ ေရာက္သည့္အခါ လူ ၁ ေယာက္ေသ၍ ဗလီ၊ ဆိုင္ႏွင့္ အိမ္ စုစုေပါင္း ၁၆၀ ခန္႔ ပ်က္စီးဆံုး႐ံႈးသြားသည္။ ေၾကာက္ရြံ႕တုန္လႈပ္ေနေသာ မိန္းမႏွင့္ ကေလး ငယ္မ်ား သည္ မီးကၽြမ္းေနေသာ သစ္သားတိုင္မ်ားႏွင့္ ျပာပံုထဲမွ တလူလူ တက္ေနေသာ မီးခိုးေငြ႕မ်ားကို ေၾကာင္ ေတာင္ေတာင္ ေငးေမာၾကည့္ေနၾကသည္။ ဥကၠံၿမိဳ႕တြင္ ရဲစခန္း ရွိေသာ္လည္း တိုက္ခိုက္မႈမ်ားကို ရပ္တန္႔ သြားရန္ မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ေပ။
“ဒီ တိုင္း ျပည္က ဥပေဒမရွိတဲ့ တိုင္းျပည္လိုပါပဲ။ တရြာလံုး မီး႐ိႈ႕ခံလိုက္ရတာေတာင္ ဘာမွမျဖစ္သလိုပဲ” ဟု မီး႐ိႈ႕ ခံလိုက္ ရသည့္ ဥကၠံၿမိဳ႕အနီးရွိ ရြာတရြာမွ အသက္ ၄၈ႏွစ္ အရြယ္ ကိုေအးေသာင္းက ေျပာသည္။
မဂၤလာေတာင္ညႊန္ၿမိဳ႕နယ္မွာ ေနထိုင္သူမ်ားကေတာ့ မိတၳီလာ အဓိက႐ုဏ္း ျဖစ္ပြားၿပီးကတည္းက ကင္း ေစာင့္ ေန ခဲ့ၾကသည္။ ကင္းေစာင့္သူမ်ားကို ကူညီေပးေနသည့္ အသက္ ၄၅ ႏွစ္အ႐ြယ္ အစၥလမ္ ဘာသာ ၀င္ ကိုထြန္းၾကည္က ျပႆနာ တစံုတရာျဖစ္ပြားလာပါက မဂၤလာေတာင္ညႊန္႔ၿမိဳ႕နယ္ထဲရွိ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္း မ်ားသို႔ သြားကာ အေျခအေနကို ထိန္းသိမ္းေပးရန္အတြက္ သံဃာေတာ္မ်ားကို ေခၚေဆာင္ လာမည္ ဟု ဆိုသည္။ ရဲတပ္ဖြဲ႕ႏွင့္ ပတ္သက္၍ တစံုတရာ ထည့္သြင္းေျပာဆိုျခင္း မရွိပါ။
လြန္ခဲ့ ေသာ ရက္သတၱပတ္ အနည္းငယ္ကလည္း အရွိန္ျပင္းစြာျဖင့္ ဂမူးရွဴးထိုး ေမာင္းလာသည့္ ကားတစီး ေပၚမွ လူငယ္မ်ားက ေအာ္ဟစ္ဆဲေရး ရန္စသြားၾကသည္။ ထိုျဖစ္ရပ္က ရပ္ကြက္သူ၊ ရပ္ကြက္သား မ်ားကို ပိုၿပီး သတိႀကီး ေစခဲ့သည္။
“က်ေနာ္တို႔ သူတို႕ေနာက္ကိုလိုက္ေတာ့ ထြက္ေျပးသြားၾကတယ္” ဟု အသက္ ၂၆ႏွစ္အ႐ြယ္ မြတ္စလင္ ေစ်းဆိုင္ ပိုင္ရွင္တေယာက္ျဖစ္သည့္ ကိုသန္႔ေဇာ္က ေျပာသည္။ သူသည္ တေန႔လွ်င္ ၂နာရီ ခန္႔သာ အိပ္ စက္ၿပီး သူေနထိုင္ရာ လမ္းထဲမွ ကင္း ၅ ခု အနက္ တခုကို တာ၀န္ယူေစာင့္ၾကပ္ေနသူ ျဖစ္သည္။
ကိုသန္႔ ေဇာ္ေဘးတြင္ ရပ္ေနသူမွာ အသက္ ၂၅ ႏွစ္အရြယ္ ေစ်းဆိုင္ပိုင္ရွင္တေယာက္ျဖစ္သည့္ ကိုသူရ သန္း ျဖစ္သည္။ ကိုသူရသန္းက ေဆးမင္ေၾကာင္မ်ား ထိုးထားသည့္လက္ျဖင့္ လူငယ္တဦးကိုညႊန္ျပရင္း “ က်ေနာ္ က မြတ္စလင္၊ သူက ဗုဒၶဘာသာ။ ဒီမွာ ေနေနၾကတဲ့ က်ေနာ္တို႔ေတြခ်င္း ဘာမွ စိုးရိမ္စရာ မရွိဘူး၊ အျပင္က ေရာက္လာမယ့္ သူေတြ အတြက္ပဲ စိတ္ပူတယ္” ဟု ဆိုသည္။
သက္ေတာင့္သက္သာမရွိသည့္ အေျခအေနကို ပိုၿပီးေလးနက္ေစသည္က ယခင္ႏွစ္ေတြက စတင္ခဲ့သည့္ ၉၆၉ ဟုေခၚၾကသည့္ ဗုဒၶဘာသာ အစြန္းေရာက္ လႈပ္ရွားမႈတရပ္ ႀကီးထြားလာေနျခင္းပင္။ ယင္းလႈပ္ ရွားမႈက ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဆိုင္မ်ားတြင္သာ ေစ်း၀ယ္ရန္၊ ဘာသာျခားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ မျပဳရန္၊ မိမိတို႔၏ ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ားကို မြတ္စလင္မ်ားသို႔ ငွားရမ္းျခင္း၊ ေရာင္းခ်ျခင္းမ်ား မျပဳလုပ္ရန္ တိုက္တြန္း ထားသည္။ ၉၆၉၏ အဆံုးအမမ်ားသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေဖာက္ဖ်က္ရန္မဟုတ္ေသာ္လည္း ဥကံၠၿမိဳ႕ မွ လူအခ်ိဳ႕ကမူ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ဆူပူမႈသည္ ၉၆၉ စတစ္ကာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေနသည္ဟု ယူဆၾက သည္။ ၿမိဳ႕ခံႏိုင္ငံေရးသမားတေယာက္ျဖစ္သည့္ ဦးျမင့္သိန္းကလည္း ၿပီးခဲ့သည့္ ဆူပူမႈမ်ားတြင္ ၉၆၉ ကို ေထာက္ခံသူမ်ား ပါ၀င္ခဲ့ေၾကာင္း ေျပာသည္။
မဂၤလာေတာင္ညႊန္႔ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေနထိုင္သူတဦးျဖစ္ေသာ ဦးထြန္းၾကည္ကလည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ၉၆၉ လႈပ္ရွား မႈ က်ယ္ျပန္႔လာသည္ႏွင့္အမွ် မြတ္စလင္မ်ားကို အေႏွာင့္အယွက္ေပးျခင္း ပိုမ်ားလာသည္ဟု ဆို သည္။ “ဒါဟာ ၉၆၉ ေၾကာင့္ပါပဲ” ဟု သူကေျပာသည္။
ထိုလႈပ္ရွား မႈကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသာ ေနထိုင္ၾကေသာ ေက်ာက္ေျမာင္းတြင္ ေတြ႔ႏိုင္သည္။ ၉၆၉ ကို လႈပ္ ရွားမႈ မတိုင္ခင္တည္းက ေက်ာက္ေျမာင္းေဒသခံမ်ားသည္ ၎တို႔အိမ္မ်ားကို မြတ္စလင္မ်ားသို႔ ငွား ရမ္းျခင္း ေရာင္းခ်ျခင္း လံုး၀ မျပဳခဲ့ၾကေပ။
မဂၤလာ ေတာင္ညႊန္႔ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ မြတ္စလင္ဘာသာေရးေေက်ာင္း ဆယ္ခုေက်ာ္ကို ႀကိဳတင္ ကာကြယ္ သည့္ အေနျဖင့္ မတ္လ ေႏွာင္းပိုင္းကထဲက ပိတ္ထားခဲ့ေသာ္လည္း ေက်ာက္ေျမာင္းမွာေတာ့ ၉၆၉ ေထာက္ခံ သူမ်ားက ဗုဒၶဘာသာ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ ဘာသာေရးေက်ာင္းမ်ားကို ဖြင့္လွစ္ ေနခဲ့သည္။
ယဥ္ေက်း လိမၼာသင္တန္း ဘာသာေရးေက်ာင္းမ်ားကို ၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈ စတင္သူ ဘုန္းႀကီးမ်ားထဲမွ တဦးျဖစ္ သူ ဦး၀ိမလဘိ၀ံသ တည္ေထာင္ထားေသာ ေဖာင္ေဒးရွင္း၏ အေထာက္အပံ့ျဖင့္ တည္ေထာင္ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သူသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေတာင္ဖက္ပိုင္း မြန္ျပည္နယ္မွ ကြန္ယက္တခုတြင္ပါ၀င္ၿပီး သူ၏ ေဆာင္ ပုဒ္မွာ “လိုအပ္လာတဲ့အခ်ိန္ ငါတုိ႔ရဲ႕အ႐ိုးေတြနဲ႔ ၿခံစည္း႐ိုးခတ္ရမယ္” ဟူ၍ျဖစ္သည္။
“အဲဒါက ကုိယ့္ရဲ႕ ဘာသာ၊ သာသနာအတြက္ ေသဆံုးရတာ ျမင့္ျမတ္တယ္လို႔ ဆိုလိုတာပါ” ဟု ၉၆၉ လႈပ္ရွား မႈကို ေထာက္ခံသူတဦး ျဖစ္သည့္ ဦးေဆြေအာင္ ကေျပာသည္။
ပရေဆး ေရာင္းသူတေယာက္ျဖစ္ေသာ ဦးေဆြေအာင္သည္ တနဂၤေႏြေန႔တိုင္း ယဥ္ေက်း လိမၼာ သင္တန္း မ်ားတြင္ ဆရာ အျဖစ္ ေစတနာ့၀န္ထမ္း လုပ္အားေပးေနသူျဖစ္သည္။ စက္တင္ဘာလအထိ ေက်ာင္းေပါင္း ၂၀ ခန္႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့ ၿပီး တႏိုင္ငံလံုး အတိုင္းအတာႏွင့္ဆိုလွ်င္ ေက်ာင္းေပါင္း ၂၀၀ ေက်ာ္ ရွိၿပီျဖစ္ေၾကာင္း သူကေျပာျပသည္။
ေဖာင္ ေဒးရွင္းမွ ထုတ္ေပးထားေသာ အညိဳေရာင္ တဘက္မ်ား ဆင္တူလႊမ္းၿခံဳထားသည့္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ မ်ားသည္ သင္တန္းမစခင္ ေဇယ်ာမဂၤလာေက်ာင္းတိုက္မွ ဘုန္းႀကီးတပါးထံတြင္ သီလယူ ၾကရသည္။ စုစည္းတည္ေထာင္သူမ်ား၏ အဆိုအရ ေက်ာက္ေျမာင္း ေက်ာင္းတခုထဲမွာပင္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ၃၀၀ ေက်ာ္ရွိသည္ဟု သိရသည္။ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း အေနျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ ကိုယ္က်င့္ သိကၡာ၊ ဗုဒၶဘာသာ၏ သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ ကမၼ႒ာန္း တရားထိုင္ျခင္း တို႔ကို အဓိကထား၍ သင္ၾကား ေပးသည္ ဟု ေက်ာင္းက ဆရာဆရာမမ်ားေျပာသည္။
“က်ေနာ္ တို႔က ကေလးေတြကို မုန္းတီးတတ္ေအာင္ သင္မေပးပါဘူး” ဟု ဦးေဆြေအာင္က ဆိုသည္။ ဘာသာ ေရး အဓိက႐ုဏ္းမ်ားႏွင့္ မူဆလင္ကမာၻ၏ လႊမ္းမိုးလာမႈကိုမူ ဦးေရႊေအာင္ ေၾကာက္လန္႔ေနသည္။
ကမာၻ႔ လူဦး ေရ၏ ၆၄ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ အစၥလမ္ဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ၾကေၾကာင္း ျပသထားသည့္ ေျမပံုကား ခ်ပ္တခု ကို အတန္း၏ ေရွ႕တြင္ခ်ိတ္ဆြဲထားသည္။ အေမရိကန္ စစ္တမ္း သုေတသန အဖြဲ႕ Pew ႏွင့္ John Templeton ေဖာင္ေဒးရွင္းတို႔၏ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ တြင္ ေတြ႔ ရွိခ်က္အရဆိုလွ်င္မူ ကမာၻ႔လူဦးေရ၏ ၂၃.၄ ရာခိုင္ႏံႈး သည္ မူဆလင္မ်ားျဖစ္သည္။
“မြတ္စလင္ေတြကို က်ေနာ္ေၾကာက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ စည္းျခားထားခ်င္တယ္။ အစၥလမ္မွာက သူတို႔ ဘာသာအရ လူသတ္ခြင့္ ရွိတယ္၊ လူသတ္လဲ ေကာင္းကင္ဘံုကို ေရာက္ၾကတာပဲတဲ့။ တကယ္လို႔ မြတ္စလင္ ေတြက ဗုဒၶဘာသာေတြကို မသတ္ဘူးလို႔ ကတိေပးရင္ က်ေနာ္တို႔ သူတို႔ဆိုင္ေတြမွာ ၀ယ္မယ္၊ စားမယ္။ က်ေနာ္တို႔အိမ္မွာ သူတို႔ကို ေနခြင့္ေပးမယ္” ဟု ဦးေရႊေအာင္က ဆိုသည္။
ညနက္ လာသည့္ အခါ မဂၤလာေတာင္ညႊန္႔တြင္ ေနထိုင္သူမ်ားႏွင ့္ေက်ာက္ေျမာင္းက လူေတြ ပိုၿပီး ေ၀းကြာ သြားၾကသည္။
သန္းေခါင္ ယံ နီးလာသည့္ အခ်ိန္တြင္ မဂၤလာေတာင္ညႊန္႔၏ ေလသာေဆာင္မ်ားတြင္ လူရိပ္ေတြ ေပၚလာ သည္။ သူတို႔တိုက္ေအာက္ ဧည့္သည္သတင္းေထာက္မ်ားကို မသကၤာၾကလို႔ျဖစ္သည္။ “ဘယ္သူ လာတာလဲ” “ဘာျဖစ္တာလဲ” သူတို႔ ေတြးဆၾကေပမည္။
လူငယ္ ေယာက္်ား ေလးေတြ အိမ္ထဲကေနထြက္လာၾကၿပီး သတ္မွတ္ထားသည့္ ဆံုရပ္မွာ စုစည္းၾကသည္။
သူတို႔ ၉၆၉ ကို ေၾကာက္ၾကသည္။ အဖမ္းခံရမွာကို ေၾကာက္ၾကသည္။ သူတို႔ ေနအိမ္မ်ား မီး႐ိႈ႕ခံရမွာကို ေၾကာက္ၾက သည္။ သူတို႔ ဘယ္ေတာ့မွ သက္ေသျပ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္သည့္ ပူးေပါင္းႀကံ စည္ျခင္း မ်ားကို ေၾကာက္ၾကသည္။ သူတို႔ မထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္သည့္ ႀကီးမားေသာ အေမွာင္အင္အားမ်ားက အိမ္နီးခ်င္း မိတ္ေဆြ မ်ားၾကားမွာ ရစ္ဖြဲ႕ထားေသာ အၾကင္နာတရားမ်ားကို တိုက္ဖ်က္နင္းေခ်သြားမွာကို သူတို႔ ေၾကာက္ ၾကသည္။
“ခုခ်ိန္က အရမ္း ထိခိုက္ လြယ္တဲ့ အေျခ အေန ျဖစ္ေနတယ္” ဟု ခင္မာယာေထြးက သတင္း ေထာက္ မ်ား ကို ထြက္ သြားၾကရန္ တြန္းထုတ္ရင္းေျပာသည္။ “သူတို႔ေတြ ေသြးလန္႔တဲ့ ေရာဂါျဖစ္ေနၾကတယ္၊ ေဆးကု လို႔လဲ ရမွာ မဟုတ္ ဘူး” ဟု ထပ္ေျပာသည္။
(The Associated Press ၏ Fear begets fear in Myanmar: Citizens take on security as Buddhist extremism, violence spread ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ႏိုင္မင္းသြင္က ဘာသာျပန္ဆိုသည္)
From: ဧရာ၀တီ