ရခိုင္အေရးအခင္း မတိုင္မီ ဘီဘီစီသတင္းဌာနကေန ျမန္မာႏိုင္ငံ ေျမပုံေပၚက ရခိုင္ျပည္နယ္ေနရာမွာ ႐ိုဟင္ဂ်ာအမွတ္အသားကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ လို႔ ျပည္တြင္းေရာ ျပည္ပ cမွာပါ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ကန္႔ကြက္ ခဲ့ၾကတာကို အားလံုးမွတ္မိၾကေပ လိမ့္မည္။
သိပ္မၾကာခင္မွာပင္ ေက်ာက္နီေမာ္႐ြာသူ မသိီတာေထြးကို အဓမၼက်င့္ၿပီး ရက္ရက္စက္စက္ သတ္ျဖတ္ခဲ့မႈကို အေၾကာင္းျပဳ၍ က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္ ေနထိုင္သူ ဘဂၤလီတို႔ႏွင့္ ဌာေန ရခိုင္တိုင္းသားတို႔အၾကား လူမ်ဳိးေရးအဓိက႐ုဏ္းျဖစ္ခဲ့သည္။
ရခိုင္အေရးအခင္းျဖစ္ေနစဥ္ အခ်ိန္မွာပင္ ပါေမာကၡ ၀ါကာအူဒင္ကို ဗီြအိုေအသတင္းဌာနမွဴး ဦးသန္းလြင္ထြန္းကေန အင္တာဗ်ဴးလုပ္ျပန္သည္။ ”႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ အမ်ားထင္သလို ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္က ဘဂၤလီမဟုတ္ေၾကာင္း၊ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ စကား႐ွိေၾကာင္း အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္လို႔ ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ”စသည္ျဖင့္… စီကာပတ္ကံုး ႐ွင္းျပခဲ့သည္။
ပါေမာကၡ၀ါကာအူဒင္ရဲ႕ ဆိုလိုရင္းကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ၾကည့္လွ်င္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ကို တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳေပးေရးကိုု ေတာင္းဆိုသြားသည္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္သည္။ တမင္ပြဲလွန္႔ၿပီး ဖ်ာ၀င္ခင္းသည့္ လုပ္ရပ္မွန္း သိသာလြန္းသည္။
မ်ားမၾကာမွီမွာပင္ ေတာင္ကုတ္တြင္ တဗ္လီဂ္ဂ်မာအတ္သား ၁၀ဦး သတ္ခံရၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ဘာသာေရးအဓိက႐ုဏ္း အသြင္အျဖစ္ ေျပာင္းလြဲသြားၿပီး ေနရာေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားသို႔ ကူးဆက္ျပန္႔ပြားခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ အဓိက႐ုဏ္းတို႔ႏွင့္ပတ္သက္၍ မီဒီယာတို႔၏ တင္ျပပံုတို႔မွာ အေကာင္းဘက္ထက္ အဆိုးဘက္ကိုသာ တြန္းပို႔ေနသည္ဟု အထက္တြင္ တင္ျပခဲ့သည့္တို႔ႏွင့္အတူ ၂၀၁၃၊ ဇူလိုင္လ (၁)ရက္ေန႔ထုတ္ တိုင္းမဂၢဇင္းရဲ႕ မ်က္ႏွာဖံုးပါ The Face Of Buddhist Terror ေဆာင္းပါးတို႔က သက္ေသျပေနသည္။
ေက်ာက္နီေမာ္အေရးအခင္းသည္ ယေန႔ျဖစ္ပြားေနသည့္ ဘာသာေရးအဓိက႐ုဏ္း၏ မီးစတစ္စဟု သုံးသပ္ေနမႈမ်ားသည္ အတိုင္းအတာတစ္ခုထိေတာ့ မွန္ေကာင္းမွန္ပါလိမ့္မည္။ အျခားတဖက္မွာေတာ့ ေက်ာက္နီေမာ္အေရးအခင္း မျဖစ္ခဲ့လွ်င္လည္း ျပႆနာ တစ္ခုခုကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ကိုျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။
စစ္အာဏာ႐ွင္ဆန္႔က်င္ေရးႏွင့္အတူ ဘဂၤလီတို႔၏လႈပ္႐ွားမႈသည္လည္း အ႐ိွန္ေကာင္းခဲ့သည္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာနာမည္ကိုသံုး၍ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွ တိုင္းရင္းသားတစ္ခုသဖြယ္ ႏိုင္ငံတကာအ၀န္းအ၀ိုင္းသို႔ ထိုးေဖာက္ခဲ့သည္။
လူ႔အခြင့္အေရး လက္နက္ကို က်ည္အျပည့္ထည့္၍ ေတြ႕သမွ် NGO ေတြကို မလြတ္တမ္း ပစ္ေတာ့သည္။
ဘယ္ေလာက္ထိေအာင္ အေျခအေနဆိုးခဲ့သလဲဆိုလွ်င္ မေလး႐ွား ကုလသမဂၢ ဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာ မဟာမင္းႀကီး႐ံုးအပါအ၀င္ တခ်ဳိ႕NGO ေတြမွာ ႐ိုဟင္ဂ်ာကို ရခိုင္တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ နားလည္ထားၾကသည္အထိ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
”ျမန္မာအခက္ ဘဂၤလီအခ်က္”လို႔ ဆိုရေလာက္ေအာင္ ဘဂၤလီေတြဟာ ဆယ္စုႏွစ္ ငါးခုေက်ာ္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအက်ပ္ အတည္းကာလကို ေကာင္းေကာင္းအသံုးခ်ႏိုင္ခဲ့သည္။ မီဒီယာအား လူ႔အခြင့္အေရးဓါးနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ပါးပါးလွီးလာခဲ့သည္။
ဘဂၤလီတို႔၏ ေနာက္ဆံုးလက္နက္သည္ ဂ်ီဟတ္စစ္ဆင္ႏႊဲ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အၿပီးသတ္ ၀ါးၿမိဳေရးပင္ျဖစ္သည္။
ပထ၀ီအေနအထားေၾကာင့္ ျဖစ္လာမည့္ ဤစစ္ပြဲတြင္ အႏိုင္ရလိုသူသည္ ပထ၀ီႏိုင္ငံေရး သေဘာတရားအရ လူဦးေရကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားၾကမည္ အမွန္ပါ။
႐ိုဟင္ဂ်ာဦးေရကို အမ်ဳိးမ်ဳိး ခန္႔မွန္းၾကသည္။ တခ်ဳိ႕က သိန္းဂဏန္း၊ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ သန္းဂဏန္း။
ကၽြန္ေတာ္အေနျဖင့္ ကုိယ္ေတြ႕ အျဖစ္အပ်က္ကို လက္ကိုင္ထားလို႔ ”ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ႏိုင္ငံမွာ႐ွိတဲ့ ဘဂၤလီအေရ အတြက္ဟာ ႐ိုဟင္ဂ်ာအေရအတြက္ပါ” လို႔ပဲ ေျပာခ်င္ပါသည္။
မေလး႐ွားမွာ တရားမ၀င္ေနထိုင္မႈျဖင့္ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္ အဖမ္းခံခဲ့ရဖူးသည္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာအေယာက္(၇၀)ခန္႔ႏွင့္အတူ လင္းေခး camp မွာ တစ္လတာ ေနထိုင္ခဲ့စဥ္ကာလႏွင့္ အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲကာ ေနထိုင္ခဲ့ရသည့္ ထိုင္း လ.၀.က အခ်ဳပ္ခန္း အပါအ၀င္ ေနာက္ဆံုး မေလး႐ွားကို ျပန္တက္ခဲ့သည့္ ခရီးတစ္ေလွ်ာက္လံုး ႐ိုဟင္ဂ်ာႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္က ဘဂၤလီတို႔အေၾကာင္း သိခြင့္ရခဲ့သည္။
မေလး႐ွားမွာ တရားမ၀င္ ႏိုင္ငံျခားသား ေျမာက္မ်ားစြာ႐ွိသည့္အနက္ ျမန္မာႏွင့္ အင္ဒိုနီး႐ွားႏွစ္ႏိုင္ငံက လြဲလို႔ က်န္ႏိုင္ငံသားအားလံုး အဖမ္းခံရၿပီဆိုလွ်င္ မိမိႏိုင္ငံကေန ေလယာဥ္လက္မွတ္ ပို႔ေပးသည္အထိ ေထာင္ တို႕၊ camp တို႔ထဲမွာ ေနၾကရသည္။ တခ်ဳိ႕ဆိုလွ်င္ ႏွစ္နဲ႔ပါခ်ီၿပီး ေစာင့္ၾကရသည္။ အင္ဒိုနီး႐ွားေတြကိုေတာ့ ေရ လမ္းကေနတဆင့္ အင္ဒိုနီး႐ွား လ.၀.က ေတြ လက္ထဲကို လႊဲေျပာင္းေပးၾကသည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာေတြမွာေတာ့ ဘဘဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြရဲ႕ တာ၀န္မဲ့မႈေၾကာင့္ ထိုင္း လ.၀.က လက္ ထဲကိုသာ လႊဲေျပာင္းခံရၿပီး ..ထိုင္း လ.၀.က မွတဆင့္ ၀က္တင္တဲ့ကားနဲ႔ ၀က္ေတြလိုတင္ၿပီး ရေနာင္းရဲစခန္းကို ပု႔ိ သည္။ ၿပီးမွ ရေနာင္းရဲစခန္းကေန စစ္ေဆးၿပီးသူေတြကိုသာ ရေနာင္းနဲ႔ ေကာ့ေသာင္းၾကားက ပင္လယ္ထဲမွာ ေစာင့္ေနတဲ့ လူပြဲစားေတြ လက္ထဲကိုအပ္ၾကသည္။ (မ်ားေသာအားျဖင့္ မေလး႐ွားနဲ႔ ထိုင္းနယ္စပ္မွာပဲ ပစ္ေလ့႐ွိသည္။)
မည္သို႔ပင္ ခက္ခဲသည္ဆိုေစကာမူ ရည္မွန္းခ်က္မျပည့္ေသးလို႔ မေလး႐ွားကိုျပန္တက္လိုသူ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ ႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ေတာ့ ေ႐ြးခ်ယ္စရာ လမ္းေၾကာင္းတစ္ခု ျဖစ္လို႔ေနသည္။ သည္ေတာ့ လမ္းေၾကာင္းသိထားတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ေတြကေတာ့ အဖမ္းခံရၿပီဆိုတာနဲ႔ သူတို႔ကို သူတို႔ ဘူးရ္မား(ျမန္မာ)လို႔ စာရင္းေပးၾကသည္။
ျမန္မာဆိုေတာ့ ျမန္မာေတြ႐ွိတဲ့အေဆာင္ကို ရဲကပို႔လိုက္သည္။ ျမန္မာမဟုတ္ဘဲ ျမန္မာေတြေနတဲ့ အေဆာင္ထဲကိုေရာက္လို႔လည္း စိတ္ပူစရာလိုပါ။ ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြ အၿမဲ႐ွိေနသည့္အတြက္ အဆင္ေျပၾကသည္။ ဘာစကားေျပာလဲဆိုတာ မသိေပမယ့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာေျပာတဲ့စကားကို ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ေတြက နားလည္ၾကသည္။
မိတ္ေဟာင္းေဆြရင္းပမာ ရင္းရင္းနီးနီး႐ွိၾကသည္။ ဘယ္သူက ႐ိုဟင္ဂ်ာ ...ဘယ္သူက ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ ဆိုတာ ဗမာစကားမေျပာသ၍ေတာ့ အမွန္တကယ္ မခြဲျခားတတ္ပါ။
တခ်ဳိ႕ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ေတြဆိုလွ်င္ ဗမာစကားကိုပင္ အေတာ္အတန္ေျပာတတ္ေနသည္ကို ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ အထူးအဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာ ...လို႔စာရင္း ေပးထားသည့္ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္တိုင္း ..camp ထဲ ေရာက္သည္ႏွင့္ ဗမာစကားကို မျဖစ္မေန သင္ၾကရသည္။
အနိမ့္ဆံုးေတာ့ ထိုင္း လ.၀.က ေတြ ေမးေလ့ ေမးထ႐ွိသည့္ နာမည္၊ အေဖနာမည္၊ အသက္၊ ေနရပ္ စသည့္ ေမးခြန္းေလးခုကို မျဖစ္မေန သင္ၾကရသည္။ (ထိုင္း လ.၀.က ေတြ ျမန္မာလို အနည္းအက်ဥ္း တတ္ၾကသည္။)
အဖမ္းခံရတာမ်ားေနသည့္ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ေတြဆိုလွ်င္ ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြထက္ ဗမာစကားကို ပိုလို႔ေတာင္ ေျပာတတ္ၾကေသးသည္။
အဲသည္ေတာ့ ပါေမာကၡ၀ါကာအူဒင္ ေျပာသလို ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္က ဘဂၤလီမဟုတ္ပါဘူး ...ဆိုတာကို ယံုတဲ့သူေတြ႐ွိရင္ ၊ မေလး႐ွားမွာ တရားမ၀င္ေနထိုင္မႈနဲ႕ အဖမ္းခံၾကည့္ၾကပါ..လို႔ အႀကံေပးခ်င္ပါသည္။
႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုသူေတြဟာ ေခသူေတြ မဟုတ္ဘူးဆိုတာကို သိသာေစတဲ့ ေနာက္ထပ္အခ်က္ေတြ ႐ွိေသးသည္။ မေလး႐ွားတြင္ ၾသဇာႀကီးမားေသာ NGO တစ္ခုျဖစ္သည့္ TENAGANITA အဖြဲ႕ကို တည္ေထာင္သူ tenaganita ဆိုသည့္ အဖြားႀကီးကို အေသကပ္ထား႐ံု သာမက ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မဟာသီဟာ မိုဟာမက္အထိကိုေတာင္ ခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္သူေတြဆိုတာ မေမ့သင့္ပါ။
tenaganita ကလူ႔အခြင့္အေရး သမားဆိုေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႈေထာင့္ကေန ႐ိုဟင္ဂ်ာအေရးကို ကုလသမဂၢထိ ေပါက္ေအာင္ အခိုင္အမာရပ္တည္ေပးခဲ့သလို အာဏာရပါတီရဲ႕ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္တဲ့ မဟာသီကလည္း အာဏာစက္နဲ႔ သူအနား မယူခင္ေလးမွာ.. ႐ိုဟင္ဂ်ာ ၁၀၇၀၀ ကို ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ လက္ခံေပးဖို႔ လက္ေအာက္ခံ ငယ္သားေတြကို မွာၾကား သြားေလသည္။
မဟာသီကေတာ့ ဘာသာတူတာက တစ္ေၾကာင္း၊ သနားတာက တစ္ေၾကာင္း၊ လူအခြင့္အေရး ေလးစားတာကို ျပခ်င္တာ တစ္ေၾကာင္း ...အေၾကာင္းေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ႏိုင္ငံသားေပးဖို႔ ခိုင္းခဲ့ဟန္တူသည္။
သို႔ေသာ္လည္း သိၾကသည့္အတိုင္း ႐ိုဟင္ဂ်ာတခ်ဳိ႕ရဲ႕ စ႐ိုက္က ေ၀ဖန္စရာ ျဖစ္ေလာက္ေအာင္ကိုပင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ လူသတ္၊ ဓါးျပတိုက္၊ လုယက္၊ ေဆးပစ္မႈ တို႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံသားေပးမည့္ အစီအစဥ္ကို ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္သစ္ ဘာဒါ၀ီ လက္ထက္၌ ေသာင္မတင္ ေရမခ် ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
႐ိုဟင္ဂ်ာေတြကို မေလး႐ွားအစိုးရက လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေနခြင့္ေပးတာဟာ ဘာသာတူတာ ေၾကာင့္လို႔ ေျပာလွ်င္ ရႏိုင္ပါသည္။ ဒီအခ်က္ကို ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြက ေကာင္းေကာင္း အသံုးခ်တတ္ၾကသည္။
ဒီကေန႔ မေလး႐ွားမွာ ျမန္မာေတြ အသတ္ခံေနရသည့္ ကိစၥသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းက ပဋိပကၡေတြကို တန္ျပန္သည့္ လုပ္ရပ္ဆိုတာကို လူတိုင္းနားလည္ထားၾကသည္။
သို႔ေသာ္လည္း မေလးအစိုးရ၏ ကိုင္တြယ္ပံုတို႔မွာ ျမန္မာအစိုးရကဲ့သို႔ မဟုတ္သည့္တိုင္ အၾကမ္းဖက္သူေတြကို မဖမ္းဆီးႏိုင္ေသးတာဟာ တမင္လႊတ္ထားေနသ လားလို႔ေတာင္ ထင္စရာျဖစ္ေနသည္။
အထက္ပါအခ်က္တို႔ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ(ေခၚ) ဘဂၤလီတို႔ေနာက္မွာ မီဒီယာ၊ လူ႔အခြင့္အေရးသမား၊ OIC အဖြဲ႕၏ ဆုံးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးေနရသည့္ ကိုယ္ပိုင္ၾသဇာ မ႐ွိသည့္ ကမာၻ႕ကုလသမဂၢႏွင့္ မြတ္ဆလင္ႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕ ႐ွိေနသည္မွာ ျငင္းစရာမလိုေအာင္ ခိုင္မာေနသည္။ သိုေသာ္လည္း ထိုအခ်က္တို႔ျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို မၿခိမ္းေျခာက္ႏိုင္ပါ။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို မည္သည့္ႏိုင္ငံ၊ မည္သည့္အဖြဲ႕ကမွ ၿခိမ္းေျခာက္ အက်ပ္ကိုင္လို႔ မရပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အနာဂတ္အေရးကို ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ကိုယ္တိုင္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဆံုးျဖတ္ပါလိမ့္မည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ျဖစ္ပြားေနသည့္ ဘာသာေရးအဓိက႐ုဏ္း ႀကီးထြားလာရျခင္း၏ အဓိကက်ေသာ အခ်က္မွာ ျမန္မာ-မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္ အမ်ားစုႏွင့္ ျမန္မာ-ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုတို႔သည္ ဘဂၤလီလူမ်ဳိးႏွင့္ မြတ္ဆလင္ဘာသာကို ခြဲျခားမျမင္ႏိုင္ျခင္း၏ ဆိုးက်ဳိးရလဒ္ တစ္ခုသာျဖစ္သည္။
ဘဂၤလီတို႔သည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အတူတကြ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကေသာ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္ေတြႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ ညီညြတ္မႈကို ၿဖိဳလွဲပစ္ခဲ့သည္။ ဘဂၤလီႏွင့္ မြတ္ဆလင္ဘာသာကို ခြဲမရေလေအာင္ ဘာသာေရး မိႈင္းတိုက္ခဲ့သည္။
တဖက္တြင္လည္း ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ပဋိပကၡကို ႏိုင္ႏိုင္နင္းနင္း မကိုင္တြယ္သည့္ အစိုးရ၏ အားနည္းခ်က္ တို႔က သေဘာထား တင္းမာသူ အာဏာ႐ွင္ေဟာင္းတို႔အတြက္ စနစ္ေဟာင္းသို႔ျပန္သြားရန္ ျဖတ္လမ္းတစ္ခု သဖြယ္ျဖစ္ေနသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစကာမူ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အေျခအေနအားလံုးအတြက္ တာ၀န္အ႐ွိဆံုးမွာ အစိုးရပင္ျဖစ္သည္။
စက္တဘၤာ (၁၁)တိုက္ခိုက္မႈႏွင့္ ဘာလီဗုံးခြဲမႈတို႔ကဲ့သို႔ အစၥလာမ္မစ္အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕တို႔၏ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈတို႔ေၾကာင့္ အစၥလာမ္ဘာသာအေပၚ ကမာၻ႔ျပည္သူေတြ နည္းတူ.. ျမန္မာျပည္သူေတြလည္း စိုးရိမ္ခဲ့ၾကသည္။
လြတ္လပ္လာသည့္ မီဒီယာေလာကႏွင့္အတူ ယွဥ္တြဲပါလာသည့္ လူမႈကြန္ယက္တို႔ေၾကာင့္ ကမာၻတလႊားမွ အစၥလာမ္မစ္အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕တို႔၏ ရက္စက္မႈမ်ား၊ ဂ်ီဟတ္စစ္ပြဲမွာက်႐ႈံးခဲ့ရသည္ ့ဗုဒၶဘာသာထြန္းကားခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံျဖစ္သြားခဲ့ရသည့္ သမိုင္းေနာက္ခံမ်ားကို ပိုမိုသိခြင့္ရလာသည့္အတြက္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားတို႔၏ ဘာသာတရားအေပၚ စိုးရိမ္စိတ္သည္ ဘဂၤလီႏွင့္ မြတ္ဆလင္ဘာသာကို ခြဲျခား၍ မျမင္ႏိုင္သည္အထိ စိုးရိမ္ေရအမွတ္ကို ေရာက္ခဲ့ရသည္။
လြတ္လပ္ေရးေခတ္မွသည္ ယေန႔အခ်ိန္ထိ ျမန္မာ-မြတ္ဆလင္ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္တခ်ဳိ႕၏ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံခဲ့မႈတို႔ေၾကာင့္ ျမင့္ျမတ္လွသည့္ ဂုဏ္ပုဒ္ကို က်ဴးေက်ာ္လာသူ ဘဂၤလီတို႔ေၾကာင့္ မညိဳွးႏြမ္းလိုပါ။
အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားခင္ဗ်ာ ...
ကၽြန္ေတာ္ဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဗမာလူမ်ဳိးတစ္ဦးျဖစ္ပါသည္။ သိုေသာ္လည္း ဘာသာတရားတိုင္းသည္ လူသားတိုင္းအတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကိုသာ ေပးသည္ဟု ယံုၾကည္ထားသည့္အတိုင္း ဘာသာေရးအရ မည္သည့္ဘာသာကိုမွ ေစာ္ကားပုတ္ခတ္လိုျခင္း အလ်င္းမ႐ွိပါ။
သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အနာဂတ္ကို ၿခိမ္းေျခာက္ေနသည့္ ဘဂၤလီေခါင္းေဆာင္တို႔၏ မိုက္မဲမႈကို တားဆီးလို၍သာ ဘဂၤလီတို႔၏ လုပ္ရပ္ေတြကို ဆန္႔က်င္သည့္အေနျဖင့္ ဘဂၤလီႏွင့္ မြတ္ဆလင္ဘာသာကို ခြဲျခားျပေနသူ တစ္ဦးသာ ျဖစ္ပါသည္။
လူ႔အသက္ေပါင္းမ်ားစြာေပးၿပီး စစ္အာဏာ႐ွင္စနစ္ကို ဆန္႔က်င္ခဲ့တာဟာ ဒီမိုကေရစီအတြက္ပါ။ သို႔ေပမယ့္ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံသားေတြ ရ႐ွိေနသည့္ ဒီမိုကေရစီဆိုတာဟာ အိမ္သာၿကိဳ အိမ္သာျကားကို ျဖတ္တိုက္လာတဲ့ ေလနဲ႔အတူပါလာသည့္ ေတာစံပါယ္ရနံ႔လိုပါပဲ။
ေတာစံပါယ္ရနံ႔ထက္ မစင္နံ႔ကသာ ပိုကဲလို႔ေနေခ်သည္…။ မလူးသာ မလိမ့္သာ အေျခအေနေၾကာင့္ မေပးခ်င္ ေပးခ်င္နဲ႔ ေပးခဲ့ရတဲ့ ဒီမိုကေရစီကေန ျပည့္၀သည့္ ဒီမိုကေရပန္းတိုင္ကို ေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္မွသာလွ်င္ ေပးဆပ္ခဲ့သူတို႔၏ ေက်းဇူးကို တန္ဖိုးထားရာေရာက္ေပမည္။
ဒီမိုကေရစီကို လိုလားသူတိုင္းသည္ မတူညီမႈေတြကို နားလည္မႈအျပည့္ျဖင့္ လက္ခံရေပလိမ့္မည္။
ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအျဖစ္ လိုလားလွ်င္ မတူကြဲျပားသည့္ အယူအဆ၊ ဓေလ့၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ စတာေတြကို လက္ခံရေပလိမ့္မည္။
ခရစ္ယာန္၊ မြတ္ဆလင္၊ ဟိႏၵဴ၊ ဗုဒၶဘာသာ မည္သည့္ဘာသာပင္ျဖစ္ပါေစ ...အတူတကြ ယွဥ္တြဲေနထိုင္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္စရာအေၾကာင္းမ႐ွိပါ။
သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကို ထိပါးလာသူဆိုလွ်င္ မည္သည့္ လူမ်ိဳး၊မည္သည့္ဘာသာပင္ျဖစ္ပါေစ ျပတ္ျပတ္သားသား ဆန္႔က်င္ရပါလိမ့္မည္။
ဘဂၤလီလူမ်ဳိးတို႔အေနျဖင့္လည္း အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ ျမန္မာ-မြတ္ဆလင္ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ တို႔၏ ျမင့္ျမတ္လွေသာ စိတ္ေနသေဘာထားႏွင့္ ဂုဏ္ပုဒ္ကို အားက်အတုယူသင့္ပါသည္။ ပထ၀ီအေနအထားကိုမူတည္၍ ႏိုင္ငံသားအက္ဥပေဒတို႔သည္ တစ္ႏိုင္ငံႏွင့္ တစ္ႏိုင္ငံ မတူညီႏိုင္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံသားအက္ဥပေဒသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ကာကြယ္ေပးထားသည့္ ဥပေဒျဖစ္သလို၊ ေဆာ္ဒီအာေရဗ်ႏိုင္ငံ၊ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတို႔၏ ႏိုင္ငံသားအက္ဥပေဒသည္လည္း ထိုႏိုင္ငံတို႔၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ကာကြယ္ေပးထားသည့္ ဥပေဒသာျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ထို႔အတြက္ေၾကာင့္ ဘဂၤလီလူမ်ဳိးတို႔အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို အမွန္တကယ္ကာကြယ္လိုသည့္ ဆႏၵ႐ွိပါက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံသားအက္ဥပေဒ၏ အဆံုးအျဖတ္အတိုင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ နည္းျဖင့္သာ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ ရယူေစလိုပါသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ဘဂၤလီအမ်ားစုတို႔မွာ ”ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အလံကိုပင္ အေလးမျပဳႏိုင္”ဟု တုန္႔ျပန္မႈမွာ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ဆိုတာေ၀းစြ ။ဒုကၡသည္အေနျဖင့္ လက္ခံထားသည့္အတြက္ကိုပင္္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံကို အထူးပင္ ေက်းဇူးတင္ရေပလိမ့္အံုးမည္။
အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံဆိုသည္မွာ အေကာင္းဆံုးမိတ္ေဆြျဖစ္သလို အနီးဆံုးရန္သူလည္း ျဖစ္သည္။ “ သစ္ပင္မွန္က အျမစ္ႏွင့္မကင္း၊ တိုင္းျပည္မွန္က စစ္ႏွင့္မကင္း” ဟူသည့္ ဆို႐ိုးစကားအတိုင္း ရခိုင္ႏွင့္ ဘဂၤလားတို႔ သည္ အတိတ္သမိုင္း၌ စစ္ခင္းခဲ့ၾကဖူးသည္။
ႏွစ္စဥ္ႀကံဳေတြ ့ေနရသည့္ သဘာ၀ေဘးအႏၱရာယ္၊ ေျမေနရာႏွင့္မမွ်တေအာင္ ထူထပ္သိပ္သည္းလြန္းသည့္ လူဦးေရတိုးပြားမႈတို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ စိမ့္၀င္လာသည့္ ဘဂၤလီအေရးအေပၚ လ်စ္လွဴ႐ႈမႈ၊ ေရပိုင္နက္ကိစၥတို႔အျပင္ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္အစိုးရ၏ စစ္အင္အားတည္ေဆာက္ေနမႈႏွင့္ ဘဂၤလီတို႔၏ ႐ိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားအျဖစ္ သဲသဲမဲမဲ ေတာင္းဆိုေနမႈတို႔က ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္အစိုးရနဲ႔ ဘဂၤလီ ဘာလဲ…ဘယ္လဲ လို႔ ေမးရေပလိမ့္မည္။
အကယ္၍ မလႊဲမေ႐ွာင္သာ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ႏွင့္ ျမန္မာ စစ္ျဖစ္ခဲ့ပါလွ်င္ ” ႏိုင္ငံေတာ္အလံကိုေတာင္ အေလးမျပဳႏိုင္သည့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုသူေတြ ဘယ္ဘက္ကေန ရပ္တည္ၾကမလဲ” ဆိုတာ စာဖတ္သူတို႔အတြက္ ေမးခြန္းတစ္ခုအျဖစ္ ခ်န္ခဲ့ပါရေစ…။
(ထြန္းထြန္းႏိုင္)
မွတ္ခ်က္။ ။ ဘဂၤလီ(႐ုိဟင္ဂ်ာ)ေတြအေပၚ ပုဂၢဳိလ္ေရး မုန္းတီးမႈ လံုး၀မ႐ွိပါ။ လူ႔အခြင့္အေရး သမားေတြအေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ့္ကို လူသားမဆန္ သူလို႔ ေ၀ဖန္လာခဲ့မယ္ဆိုရင္လည္း အမ်ဳိးသား လံုၿခံဳေရး ျဖစ္ေန သည့္အတြက္ ဂ႐ုမစိုက္ႏိုင္ပါ။
သို႔ေသာ္လည္း အျပစ္ကင္းစင္သည့္ အျဖဴေရာင္ႏွလံုးသားပိုင္႐ွင္ ကေလးငယ္ေတြအေပၚမွာေတာ့ လူမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ ရန္သူ၊ မိတ္ေဆြ မခြဲျခားဘူးဆိုတာ အႏၱရာယ္ၾကားမွာ ခရီးသြားရင္း ကၽြန္ေတာ္ကူညီခဲ့ဖူးသည့္ ဘဂၤလီမိသားတစ္စုႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္အေၾကာင္းကို အလ်င္းသင့္ လွ်င္ ေရးသား ပါဦးမည္။
(ထြန္းထြန္းႏိုင္)