ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လူဦးေရ သိပ္ သည္းမႈ ျမင့္မားလာျခင္းႏွင့္ အတူ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ သံုးစြဲမႈမ်ားလည္း တိုး ပြားလာသည္။ အေကာင္း အဆိုး ဒြန္တြဲ ေနတတ္သည့္ သဘာဝ အတိုင္း ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္မ်ား တိုးပြားမႈႏွင့္ အတူ ယာဥ္တိုက္ မႈမ်ား မွာလည္း ႏွစ္စဥ္ျမင့္တက္လ်က္ ရွိသည္။
ယာဥ္တိုက္မႈ မ်ား၏ ရာခိုင္ႏႈန္း ထက္ဝက္ခန္႔ သည္ လိုင္စင္မဲ့ ယာဥ္ေမာင္း မ်ား၏ မဆင္မျခင္ ေမာင္းႏွင္မႈမ်ား ေၾကာင့္ျဖစ္ေၾကာင္း ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ ေရးၫႊန္ၾကားမႈ ဦးစီး ဌာနစစ္တမ္းမ်ားမွ သိႏိုင္သည္။
ထုိထက္ပို၍ အာ႐ံု စိုက္ေစသည့္ အခ်က္တစ္ခု ကေတာ့ လိုင္စင္မဲ့ ယာဥ္ ေမာင္းမ်ားနည္းတူ လိုင္စင္ အတုျဖင့္ ေမာင္းႏွင္ေနၾကေသာ ယာဥ္ေမာင္းမ်ား လည္း အမ်ား အျပား ရွိေနျခင္းကိုပင္ ျဖစ္သည္။
”လိုင္စင္ အတုေတြနဲ႔ ေမာင္းေနၾက တာေတာ့ အမ်ားႀကီး ရွိတာေပါ့။ ဒါက် ေတာ့ ပြဲစားေတြ ရွိတယ္။ မ်ားေသာအား ျဖင့္ ကားႀကီးဝင္းေတြ၊ ဘတ္စ္ကားဂိတ္ ေတြမွာ ပြဲစားေတြ ရွိတာ မ်ားတယ္” ဟု ကားဝယ္ေရာင္း ဦးလွျမင့္က ေျပာသည္။
အဆိုပါ ေနရာမ်ားတြင္ ယာဥ္ေမာင္း မ်ား ေပါမ်ားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ၿပီး လိုင္စင္ အတုလုပ္ျခင္းမွာ အခ်ိန္ကုန္ သက္သာ ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဦးလွျမင့္ က ေျပာသည္။
”ကားေမာင္း ကြၽမ္းေတာ့ အႏၲရာယ္ မရွိဘူး၊ လိုင္စင္အတု ကိုင္ၿပီး ကားေမာင္း ကြၽမ္းက်င္ ရင္ေတာ့ ဘာမွ မျဖစ္ဘူး။ မဟုတ္ရင္ေတာ့ အႏၲရာယ္ ရွိႏိုင္တယ္”ဟု ၄င္းက ထပ္ေလာင္း ေျပာသည္။
လိုင္စင္အတု လုပ္ရန္ ခက္ခဲမႈ မရွိ ေၾကာင္း အလြယ္တကူ လုပ္ႏိုင္ေၾကာင္း ေငြေၾကး ကုန္က်မႈလည္း သက္သာ ေၾကာင္း စသည္ တို႔ေၾကာင့္ ယင္း လိုင္စင္ အတု မ်ားကို ကိုင္ေဆာင္ေန ၾကျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း ကားႀကီး စက္ျပင္ဆရာျဖစ္သည့္ ကိုသက္မင္း (အမည္လႊဲ)က ေျပာသည္။
”ကြၽန္ေတာ့္ ပတ္ဝန္းက်င္မွာလည္း အမ်ားႀကီး ေတြ႕ရတယ္။ ဒါက ကြန္ပ်ဴ တာေလး နဲ႔ လုပ္လိုက္တာ ဆိုေတာ့ အခ်ိန္ ကုန္လည္း သက္သာတယ္။ အနီလိုခ်င္ လား၊ အနက္ လိုခ်င္လား၊ ႀကိဳက္တာေျပာ လုပ္လို႔ရတယ္”ဟု ၄င္းေတြ႕ဖူးသည္ကို ေျပာသည္။
ယာဥ္ေမာင္း လိုင္စင္ တစ္ခုရရန္ အတြက္ အခ်ိန္ကုန္ မခံဘဲ လိုင္စင္အတု မ်ားျဖင့္သာ လုပ္လာၾကေၾကာင္း ကို အထက္ပါ ပုဂၢိဳလ္က ဆိုသည္။
”ဟုိမွာက်ေတာ့ ေရးေျဖတို႔၊ အစမ္း ေမာင္းတို႔၊ ကြန္ပ်ဴတာနဲ႔ ေျဖရတယ္၊ ေျဖရင္လည္း လိုင္စင္မဲ့ ႏွစ္ေခါက္ သံုးေခါက္ ေလာက္ ျပန္ေျဖေနရတယ္ ဆိုေတာ့ သိပ္ၿပီး သြား မေျဖခ်င္ၾကေတာ့ဘူး၊ သြား ေျဖရတဲ့ေနရာ က လည္း ေဝးတယ္ေလ” ဟု ကုန္ ကားေမာင္းသူ ကိုေအးလြင္ (အမည္လႊဲ) က ေျပာသည္။
လိုင္စင္ အတု တစ္ခု ျပဳလုပ္ရန္ အတြက္ ေငြေၾကး အားျဖင့္ ႏွစ္ေသာင္း မွ ငါးေသာင္း ထိ ရွိေၾကာင္း၊ ယင္းေစ်း ႏႈန္းသည္ လည္း ပြဲစား မ်ား၏ ပါးစပ္ထဲ တြင္သာ ရွိေၾကာင္း တကၠစီ ယာဥ္ေမာင္း ကိုေအးခ်မ္း (အမည္လႊဲ)က ေျပာသည္။
”ပိုက္ဆံေပး လိုက္ရင္ သြားေျဖစရာ မလိုဘူး။ သင္တန္းဆင္း လက္မွတ္ မလိုဘူး၊ အခ်ိန္ မကုန္ ဘူး၊ လူ မပင္ပန္းဘူးေပါ့။ အဲ့ဒီေတာ့ အစစ္သာ မဟုတ္တာ။ အားလံုး ေတာ့ ပိုလြယ္တယ္” ဟု ကိုေအးခ်မ္း က ဆိုသည္။
ယခု အခ်ိန္တြင္ လိုင္စင္ အတုမ်ား ကို အထူး တပ္ဖြဲ႕ မ်ားျဖင့္သာ ဖမ္းဆီး လ်က္ ရွိၿပီး ျပစ္မႈ ဆိုင္ရာ ဥပေဒ ပုဒ္မ (၄၂ဝ) လိမ္လည္မႈ၊ ပုဒ္မ (၄၆၈) စာ တန္း အမွတ္ အသား တုျပဳလုပ္မႈ၊ ပုဒ္မ (၄၇၁) အတုမွန္း သိလ်က္ႏွင့္ ဆက္ လက္အသံုးျပဳမႈ စသည့္ အမႈမ်ားျဖင့္ အေရးယူလ်က္ ရွိေၾကာင္း အမွတ္ (၂) ယာဥ္ထိန္း ရဲတပ္ဖြဲ႕ခြဲမွဴး ႐ံုး (ရန္ကုန္) မွ တာဝန္ရွိသူ တစ္ဦး၏ ေျပာၾကား ခ်က္ အရ သိရသည္။
”သူတို႔ရဲ႕ ေထာင္ဒဏ္ေတြ ကေတာ့ ၇ ႏွစ္စီ က်ႏိုင္တယ္။ အာမခံေတာ့ ရွိတယ္။ အာမခံ ဆိုတာလည္း ေပးလို႔ရတဲ့ လူေတြ ကိုပဲ ေပးတာပါ”ဟု ယာဥ္ထိန္း ရဲတပ္ဖြဲ႕ ခြဲမွဴး ႐ံုး (ရန္ကုန္)မွ တာဝန္ရွိသူ တစ္ဦးက ေျပာသည္။
လက္ရွိတြင္ ဘတ္စ္ကားမ်ား၊ ကုန္ ကားမ်ား အျပင္ ၿမိဳ႕တြင္းမွ တကၠစီသမား မ်ားပါ သတ္မွတ္ လိုင္စင္မပါဘဲ ေမာင္း ႏွင္ျခင္းမ်ားကို ျမင္ေန ရေၾကာင္း အထက္ ပါပုဂၢိဳလ္ က ထပ္ေလာင္း ေျပာသည္။
ယာဥ္ေမာင္း လိုင္စင္ကိုင္ေဆာင္ သူႏွင့္ ယာဥ္စီးေရ အခ်ဳိးအား စိစစ္ရာ တြင္ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ တြင္ ၁၁ ဒသမ ၇ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိရာမွ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ၁ဝ ဒသမ ၇၃ ရာခိုင္ႏႈန္း ထိ က်ဆင္းခဲ့ ေၾကာင္း ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ေရးၫႊန္ ၾကားမႈဦးစီး ဌာန၏ စိစစ္ခ်က္မ်ားမွ သိရသည္။
ယခင္ႏွစ္ ဇြန္လလယ္ခန္႔ တြင္ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ေတာ္ ခန္းမအနီး အဝိုင္းႏွင့္ ယာဥ္ထိန္း႐ံုး အၾကား မူဆယ္ဘက္ မွ မႏၲေလးဘက္ သို႔ ေမာင္းႏွင္ လာေသာ ယာဥ္အား လွည့္ကင္း တပ္ဖြဲ႕မွ စစ္ေဆး စဥ္ ယာဥ္ေမာင္း ကိုင္ေဆာင္ေသာ လိုင္စင္ႏွင့္ ယာဥ္၏ သက္ေသခံ လိုင္စင္ အဝိုင္းတို႔မွာ အတုမ်ား ျဖစ္ၿပီး ယင္း လုိင္စင္ အတုမ်ားျဖင့္ မႏၲေလး၊ မူဆယ္ အသြားအျပန္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား တင္ေဆာင္ ေျပးဆြဲေနျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသျဖင့္ အမွတ္ (၁) ရဲစခန္း မွ (ပ) ၂၉၈/၂ဝ၁၃ ျပစ္မႈ ပုဒ္မ ၄၂ဝ/၄၆၈ ျဖင့္ အေရး ယူခဲ့ဖူး ေၾကာင္း သိရသည္။
ယင္းျဖစ္စဥ္ ကဲ့သို႔ပင္ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္၊ ဇြန္ ၁၆ ရက္ေန႔ တြင္ ထပ္မံ ဖမ္းဆီးနိုင္ ခဲ့သျဖင့္ ျပစ္မႈပုဒ္မ (ပ)၂၉၉/၂ဝ၁၃၊ ျပစ္မႈ ပုဒ္မ ၄၂ဝ/၄၆၈ ျဖင့္ အေရးယူ ခဲ့ ေၾကာင္း သိရ သည္။
”အရင္က လိုင္စင္အတု ကိုင္ဖူးတယ္။ အစစ္က မရေသးဘူး။ အလုပ္ကလည္း အေရးတႀကီး လိုေတာ့၊ လိုင္စင္ အတု လုပ္လို႔ ရတယ္ေပါ့။ တစ္သိန္းေလာက္ ကုန္မယ္ ဆိုေတာ့ လုပ္လိုက္တယ္။ အဲဒီ တုန္းက လိုင္စင္ အတုနဲ႔ ေမာင္းေနတာ ဆိုေတာ့ စိတ္ထဲေတာ့ ေၾကာက္တာေပါ့။ ငါ့ကို ဖမ္းရင္မ်ား ဘယ္လို လုပ္မလဲ ဆိုၿပီး ေပါ့” ဟု လိုင္စင္ အတု ကိုင္ေဆာင္ခဲ့ဖူးသူ ကိုေဝဠဳ (အမည္လႊဲ) က ေျပာသည္။
လုိင္စင္ အတုျဖင့္ အဖမ္းခံ ရျခင္းထက္ လိုင္စင္ မရွိျခင္းက ေကာင္းဦးမည္ဟု စဥ္း စားမိေသာ္လည္း အလုပ္ရရန္ အတြက္ အတုလုပ္ခဲ့ မိေၾကာင္း ကိုေဝဠဳက သူ၏ အေတြ႕ အႀကံဳကို ေျပာသည္။
”အခုက လိုင္စင္ကို ဘယ္လိုေျဖ ရမယ္ မစဥ္းစားေတာ့ဘူး။ စတီယာရင္ ေလးကိုင္တတ္တယ္ ဆိုတာနဲ႔ လုိင္စင္က လုပ္ခ်င္ေနေတာ့ တာေလ”ဟု ကုန္တင္ ယာဥ္ေမာင္း လုပ္သက္ ၁ဝ ႏွစ္ေက်ာ္ရွိ ဦးလွေအာင္က ဆိုသည္။
အဆိုပါ ကိစၥမ်ားကို ယာဥ္ထိန္းရဲ မ်ား အေနျဖင့္ ၾကပ္ၾကပ္ မတ္မတ္လုပ္ေစ ခ်င္ေၾကာင္း ၄င္းက ဆက္ေျပာသည္။
”အခုက အစ္ကို ကုန္ကားေမာင္း သမားေတြ ျမင္ေနရတာက ေမာင္းတဲ့ လူေတြက ငယ္ငယ္ေလးေတြ၊ လိုင္စင္ အနီေတာ့ မဟုတ္ေလာက္ဘူး။ စပယ္ ယာေတြ က ေဘးမွာ လိုက္ၿပီး ကားႀကီးရဲ႕ အယူအဆေလာက္ တတ္ၿပီး ကိုယ္တိုင္ တက္ေမာင္းေန ၾကတာ။ အေရးရယ္၊ အေၾကာင္းရယ္ ဆိုရင္ေတာ့ သူတို႔ ကား ေမာင္းတဲ့ ဝါေလာက္ နဲ႔ ဒီလို ကားႀကီးကို ထိန္းဖို႔ မလြယ္ႏိုင္ဘူး။ လူငယ္ ဆိုေတာ့ ပိုက္ဆံ လိုခ်င္တာပဲ သိမွာေပါ့” ဟု သူ႔ ပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေနကို ရွင္းျပသည္။
ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကား မႈဦးစီးဌာနမွ တာဝန္ရိွသူ တစ္ဦးက အေရးယူမႈမ်ားက ဥပေဒက ျပ႒ာန္း ထားၿပီးသားျဖစ္ေၾကာင္း၊ အတုလုပ္ ေဆာင္မႈမ်ားကိုလည္း ဥပေဒ အရ အေရး ယူမႈမ်ားရိွေၾကာင္း၊ သက္ဆိုင္ရာဌာန မ်ားကလည္း စစ္ေဆးမႈမ်ား ရိွေၾကာင္း ယင္းကဲ့သို႔ လိုင္စင္ အတုမ်ား ထပ္မံ မလုပ္ရန္ အတြက္ ပညာေပးမႈ မ်ားလည္း ရိွေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။
”လိုင္စင္ရဖို႔ ဦးတို႔ဆီမွာ ေရးေျဖ ေတြေျဖေန ရတယ္။ အနည္းဆုံး ၄၊ ၅ ႀကိမ္ေလာက္ေတာ့ ေျဖရတယ္။ အဲ့ဒါ ေျဖၿပီးရင္ ကားနဲ႔ေျဖ ရတယ္။ အဆင့္ ဆင့္ေျဖၿပီး ေအာင္မွ လိုင္စင္ ထုတ္ေပး တာ၊ ကားႀကီးေမာင္းတဲ့ သူေတြဆိုလည္း TE ကားႀကီးေတြ၊ ဘတ္စ္ကားေတြနဲ႔ ေျဖရတယ္။ အဲ့ဒီလို စစ္ေဆးမႈေတြ ကို လုပ္တယ္” ဟု ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ေရး မွ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးေသာင္းလြင္က ေျပာ သည္။
ယင္းကဲ့သို႔ လိုင္စင္ အတုမ်ား လုပ္ ေဆာင္သူ မ်ားသည္ ႐ုံးအနီးရိွ လက္ဖက္ ရည္ဆိုင္မ်ား၊ ဘတ္စ္ ကား ဂိတ္မ်ား၊ ကားႀကီးဂိတ္ မ်ား စသည့္ ေနရာ မ်ားတြင္ ေစာင့္၍ အလုပ္ လုပ္ၾက သည္ ဟု သိရွိရ ေၾကာင္း ၄င္းက ေျပာသည္။
”အတု လုပ္တာက ဒီလို စစ္ေဆးမႈ ေတြ မလုပ္ဘဲနဲ႔ အလြယ္ လုပ္ ၾကတာ၊ အဲ့ဒီ အခြင့္ အလမ္းက ကားေမာင္းခြင့္ ရၿပီး ပိုက္ဆံရမယ္၊ အဲ့ဒါေၾကာင့္ ဘယ္ ေလာက္ပဲေပး ရေပး ရ အတု လုပ္ၾက တယ္” ဟု ၄င္းက ထပ္ေျပာသည္။
အဆိုပါ ကိစၥမ်ားအား အေရးေပၚ စစ္ေဆးမႈ မ်ား ျပဳလုပ္ ၾကေၾကာင္း၊ ကညနမွ ထုတ္ေပးေသာ လိုင္စင္ မွာ ကညန တံဆိပ္မ်ား၊ ဘားကုတ္ မ်ားကို ထည့္ထားေၾကာင္း၊ မူလ အတိုင္း ၾကည့္ လွ်င္ မျမင္ရေၾကာင္း၊ ခရမ္းလြန္ေရာင္ ျခည္ ေလဆာႏွင့္ ၾကည့္မွသာ ျမင္ရ ေၾကာင္း အတုတြင္ ထိုသို႔ မပါဝင္ ေၾကာင္း ၄င္းက ေျပာသည္။
”လိုင္စင္ အတု နဲ႔အစစ္ကို ေလဆာ နဲ႔ ခြဲျခားၿပီး ဖမ္းလို႔ ရတယ္။ ဒါ့အျပင္ စမတ္ကတ္ အတြင္းက လိုင္စင္ ပိုင္ရွင္ ရဲ႕ ဓာတ္ပုံ၊ ကညန ၏ ေရာင္ျပန္ အမွတ္ တံဆိပ္၊ သက္တမ္း ကုန္ဆုံးမည့္ရက္၊ လိုင္စင္နံပါတ္ စသည္တို႔ကို ၾကည့္ၿပီး ဖမ္းရတာပါ” ဟု အမွတ္ (၂) ယာဥ္ ထိန္း ရဲတပ္ဖြဲ႕မွဴး႐ုံး ရန္ကုန္မွ တာဝန္ ရိွသူ တစ္ဦးက ေျပာသည္။
”လိုင္စင္ အတုေတြ ဆိုတာကို ကြၽန္ေတာ္ ၾကားသေလာက္ အစစ္ လုပ္တဲ့ ေနရာကပဲ ထြက္တယ္လို႔ ၾကားတယ္။ ဟုတ္ မဟုတ္ေတာ့ မသိဘူးေပါ့” ဟု ကိုေဝဠဳဆိုသူ က ေျပာသည္။
အဆိုပါ ကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ လည္း ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ေရးမွ ၫႊန္ ၾကားေရးမွဴး ဦးေသာင္းလြင္က ”ဒီလို နာမည္ေတြ ထြက္ေနေတာ့ မေကာင္းဘူး ေပါ့။ ဦးတို႔ ဌာန ရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ လည္း ထိခိုက္တယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး လုပ္ေနတာေတြ လည္း ဦးတို႔ အေနနဲ႔ ဥပေဒအရ အေရး ယူမႈေတြ လုပ္ေနပါတယ္” ဟု ေျပာသည္။
လူငယ္မ်ား အေနျဖင့္ မိမိတို႔ ေနအိမ္တြင္ ကားတစ္စီးမက ဝယ္ထား ေသာေၾကာင့္ ဟိုဒီ သြားခ်င္လွ်င္ ကိုယ္ ပိုင္ကား မ်ားျဖင့္ သြားလာမႈမ်ား ျပဳလုပ္ ျခင္း တို႔ျဖင့္လည္း ယာဥ္ မေတာ္တဆမႈ ျဖစ္ပြားျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း အငွားကား ယာဥ္ေမာင္း ဦးေအး (အမည္လႊဲ)က ေျပာသည္။
ထို႔ျပင္ ယာဥ္ထိန္းရဲ မ်ားအေနျဖင့္ လည္း ယခုမွသာ ယာဥ္ေမာင္း လိုင္စင္ အား အတင္းအက်ပ္ ဖမ္းဆီးေနၿပီး ယခင္က ယာဥ္ေမာင္း လိုင္စင္ မ်ားအား လ်စ္လ်ဴ႐ႈ ခဲ့ျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရိွ ယာဥ္ေမာင္း မ်ားမွာ စည္းကမ္းမဲ့မ်ား ျဖစ္ေနေၾကာင္း ၄င္းက ထပ္ေျပာသည္။
လူငယ္ေတြ ဆိုေပမယ့္ သူတို႔လိုင္ စင္ ရဖို႔ လာေျဖၾကတယ္။ သူတို႔ေျဖႏိုင္ ရင္ေတာ့ လိုင္စင္ရမွာပဲ။ အသက္ျပည့္ တဲ့ လူတိုင္းက လိုင္စင္ေျဖလို႔ ရတယ္ေလ။ ကားေမာင္း မၾကမ္းဖို႔ ကေတာ့ လူတို႔ အမူအက်င့္နဲ႔ မိဘ အုပ္ထိန္းမႈနဲ႔ ဆိုင္ တယ္။ ဥပေဒကို ဘယ္ေလာက္ထိ လိုက္ နာႏိုင္လဲ ဆိုတာသာ မူတည္ပါတယ္။ အကုန္လုံး က ဥပေဒအရ ထိန္းခ်ဳပ္ၿပီး သားပါဟု ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ေရးမွ တာဝန္ရိွသူ က ေျပာသည္။
ထို႔ျပင္ လိုင္စင္ ျပဳလုပ္ရာ၌ ရန္ကုန္ လိုင္စင္တြင္ အခက္အခဲ ရိွျခင္းေၾကာင့္ နယ္ လိုင္စင္ မ်ား လည္း ျပဳလုပ္ေန ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ပဲခူး တြင္ ျပဳလုပ္ၾကသည္ ဟု တကၠစီ ယာဥ္ေမာင္း ဦးေအး လြင္ က ေျပာ သည္။
”အခုက တကယ္ ေမာင္းတတ္တဲ့ လူေတြမွာ လိုင္စင္ မရိွဘဲ တကယ္ မေမာင္းတတ္ဘဲ စတီယာ ရင္ ေတာင္ မကိုင္ဖူးတဲ့ လူေတြက ပိုင္ရာ ဆိုင္ရာေတြ နဲ႔ လိုင္စင္ လုပ္ထား တာေတြ ျမင္ရတယ္” ဟု ၄င္းက ေျပာသည္။
ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ေရးတြင္ လိုင္စင္ ေျဖရာ၌ စာေမးပြဲ ေျဖဆိုေအာင္ ျမင္ၿပီး သူမ်ားကို ကြန္ပ်ဴ တာ စနစ္ျဖင့္ စနစ္တက် သိမ္းဆည္း ထားၿပီး မည္သူ မည္ဝါ ဟူ၍ စာရင္း ထည့္သြင္းမႈ မ ရိွေၾကာင္း၊ စနစ္တက် စစ္ေဆးထား ေၾကာင္း ကညနမွ တာဝန္ ရိွသူ တစ္ဦးက ေျပာ သည္။
”ဦးတို႔ အေနနဲ႔ အခက္အခဲ ဆိုရင္ ေတာ့ ဒီလို အတု လုပ္ေနတဲ့လူေတြ ထဲကို ထဲထဲဝင္ဝင္ မလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ဘူး။ လုပ္ ႏိုင္ဖို႔ေတာ့ လိုတယ္။ အားလုံးက တာဝန္ ေတြ နဲ႔ ဆိုေတာ့ အဲ့ဒီေလာက္ ထိ မလုပ္ ႏိုင္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္” ဟု ၄င္းက ထပ္ ေျပာသည္။
တကၠစီယာဥ္ေမာင္း တစ္ဦးျဖစ္သူ အသက္ ၃ဝ ေက်ာ္ ဝန္းက်င္ရွိ ကိုေက်ာ္ လတ္ (အမည္လႊဲ)ကေတာ့ ”VIP လိုင္ စင္ဆိုၿပီးေတာ့ ၾကားဖူးတယ္။ ဝန္ႀကီး ေတြ ကိုင္တဲ့ လုိင္စင္ ဆိုၿပီးေတာ့။ ျမင္ေတာ့ မျမင္ဖူးဘူး။ ဒီလိုေတြ ျဖစ္ေနမွေတာ့ ယာဥ္အႏၲရာယ္ ဆိုတာ ေတာ္ေတာ္ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းေနၿပီ။ သူတို႔ ေနာက္က လိုက္တဲ့ ခရီး သည္ ျဖစ္ျဖစ္ ၊ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္ျဖစ္ အႏၲရာယ္ ရွိေနၿပီ။ ကညနက လိုင္စင္ ထုတ္ေပးတာကို ေသ ေသခ်ာခ်ာေလး ျဖစ္ေစခ်င္တယ္” ဟု သံုးသပ္သည္။
ၿမိဳ႕ျပဟူသည္ ကေတာ့ တစ္စတစ္ စႏွင့္ ပို၍ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာစၿမဲ။ လူဦးေရသိပ္ သည္းလာမႈႏွင့္ အတူ လိုအပ္ခ်က္အရ တုိးပြား လာေနေသာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ မ်ားကလည္း လမ္းတုိင္း တြင္ အျပည့္။ ထိုအေရ အတြက္ႏွင့္ စည္းကမ္းထိန္း သိမ္း အေရး ယူေနေသာ ဝန္ထမ္းအင္ အား အေရအတြက္ တို႔ကလည္း အခ်ိဳး အစား မမွ်တ။ ထို႔ျပင္ စနစ္ ဆိုးေအာက္ အျမစ္တြယ္ က်န္ခဲ့ေသာ အဂတိ တရား မ်ားကလည္း အရွိန္ အဟုန္ျဖင့္ သြားေနဆဲ ျဖစ္ရာ လစ္ဟာမႈ မ်ားစြာ တို႔ကို လည္း လက္ညိႇဳးထိုး မလြဲ ျမင္ေတြ႕ေနရဆဲ ျဖစ္ သည္။
မည္သို႔ပင္ ဆိုေစ သက္ဆုိင္ရာ နယ္ပယ္ အလုိက္ တာဝန္ယူ ေဆာင္ရြက္ ၾကရာတြင္ အမွန္တကယ္ ကြၽမ္းက်င္ မႈအရ တာဝန္ခံဖို႔ လိုအပ္ သကဲ့သုိ႔ ရပ္ တည္မႈ အတြက္ အသိ အမွတ္ျပဳ ခံရရန္ ေဆာင္ရြက္ဖြယ္ရာ တို႔ကိုလည္း မလစ္ ဟင္းသင့္ သည္ကေတာ့ အမွန္ျဖစ္သည္။
လိုင္စင္အတြက္ ေငြေၾကးႏွင့္ အခ်ိန္ ကာလကို လက္ညိႇဳး ထိုးသည္။ ဝမ္းေရးႏွင့္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ နည္းေသာ ဘဝ မ်ားကို ခ်ျပၾကသည္။ လုပ္ထံုး လုပ္နည္း ႏွင့္ ဥပေဒ တို႔ကို လည္း ေထာက္ျပသည္။ အခက္အခဲႏွင့္ တာဝန္ယူမႈ အဆင့္ဆင့္ တို႔ကိုလည္း ဆြဲေခၚသည္။ ေပါက္ပင္ ဘာေၾကာင့္ ကိုင္းရသည့္ ဥပမာကို မၾကာခဏ ထည့္ သံုးစြဲေန ရျခင္း သည္ပင္ အဓိပၸာယ္အားျဖင့္ ပလိုင္းေပါက္ႏွင့္ ဖားေကာက္ေနသည့္ သေဘာက ပိုထင္ ရွားေလ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ အဆုိပါ အေျခအေန မ်ားထဲ လိုင္စင္မဲ့၊ လုိင္စင္ အတု မ်ား၏ လက္ထဲတြင္ လူ႔ အသက္စစ္ စစ္မ်ားက တည္ရွိေနၿပီး ထိုအခ်က္ သည္ ပင္ ပလိုင္းေပါက္ႏွင့္ ဖားေကာက္ေန ျခင္း၏ ရလဒ္ဟု ဆိုပါက ……။
ရန္ႏိုင္၊ ေဇေ၀ယံ ေရးဖြဲ႔သည္။
ဓါတ္ပံု – ေအာင္ႏိုင္စိုး ( ကစၦပ )
Popular Myanmar News Journal