အဝါႏုေရာင္ႏွင့္ အနက္ေရာင္ ထန္းေလွ်ာ္မွ်င္မ်ားကို ေလးကြက္ၾကား ပုံေဖာ္ကာ ရက္ေဖာက္ထားသည့္ ပုံးကေလးမ်ားကို မေကြးျမသလြန္ ဘုရားပြဲ၏ ေဒသထြက္ လက္မႈ႐ိုးရာ ေစ်းတန္းတြင္ အစီအရီ ခင္းက်င္းထားသည္။ ယင္းပုံး အမည္ကို အညာအေခၚျဖင့္ တိုတိုေခၚရလွ်င္ နားဝင္ဆိုးေကာင္း ဆိုးမည္၊ ‘ဖာ’ ဟု ေခၚသည္။ ထန္းေလွ်ာ္မွ်င္ျဖင့္ ရက္လုပ္ထားေသာေၾကာင့္ ထန္းေကာက္ဖာ (ဒေကာက္ဖာဟု အသံထြက္ပါ) ဟုလည္း အညာတြင္ အေခၚတြင္က်ယ္သည္။
ထန္းေကာက္ဖာမ်ားကို အညာေျမ ပခုကၠဴၿမဳိ႕နယ္ တစ္ဝိုက္ရွိ ႐ြာကေလးမ်ားတြင္ ရက္လုပ္ၿပီး နာမည္ေက်ာ္ အညာဘုရားပြဲမ်ား ျဖစ္ေသာ မေကြးျမသလြန္ ဘုရားပြဲ၊ မင္းဘူး ေရႊစက္ေတာ္ ဘုရားပြဲႏွင့္ စလင္းၿမဳိ႕ ေသခဲလွ ဘုရားပြဲတို႔တြင္ လိုက္လံ ေရာင္းခ်ေလ့ ရွိေၾကာင္း ထန္းေကာက္ဖာ လုပ္ငန္းအေတြ႕အႀကံဳ ၃၈ ႏွစ္ ရွိၿပီျဖစ္ေသာ ဦးေပါက္က်ဳိင္းက ရွင္းျပသည္။
“ေရွးတုန္းက မိ႐ိုးဖလာအရ အဝတ္အစားထည့္ရင္ ထန္းေကာက္ဖာပဲ သုံးတယ္” ဟု ၎က သံေသတၱာငယ္ အ႐ြယ္အစားရွိေသာ ထန္းေကာက္ဖာမ်ားကို လက္ညႇဳိးထိုး ေျပာၾကားသည္။
ထန္းေကာက္ဖာကို အ႐ြယ္အစား သုံးမ်ဳိးျဖင့္ ရက္လုပ္ထားၿပီး အငယ္ဆုံး ထန္းေကာက္ဖာကို ယခင္ေခတ္ ေက်းလက္ လုံမပ်ဳိမ်ားအဖို႔ ျမတ္ႏိုးဖြယ္ရာ အလွျပင္ ပစၥည္းမ်ား ထည့္သိမ္းရာတြင္ အသုံးျပဳေလ့ ရွိသည္။ ေက်းလက္ မိတ္ကပ္ ျဖစ္သည္။ သနပ္ခါးတုံးငယ္၊ နံ႔သာျဖဴႏွင့္ ကရမက္ ကဲ့သို႔ေသာ အေမႊးနံ႔သာခဲမ်ား၏ ပင္ရင္း အေမႊးနံ႔ ပ်က္ျပယ္ မသြားေစရန္ ထန္းေကာက္ဖာ ငယ္ေလးက ရနံ႔ထိန္းထားႏိုင္သည္။
“ဒါေလးက သူရဲ႕ (အေမႊးနံ႔သာခဲ) အနံ႔အရသာေလးကို ဟာမသြားဘူး (ပ်က္ျပယ္ မသြားဘူး)” ဟု အသက္ ၆၀ အ႐ြယ္ ေက်းေတာသူ ေဒၚတင္ေငြက ဆိုသည္။
သံေသတၱာအ႐ြယ္ ထန္းေကာက္ဖာႀကီး မ်ားကိုမူ အဝတ္အစား၊ ေစာင္ႏွင့္ ေခါင္းအုံးမ်ား ထည့္ရာတြင္ အသုံးျပဳသည္။ သူသည္လည္း အဝတ္၏ အေမႊးနံ႔ကို ထိန္းထားႏိုင္သည္။ ထန္းေကာက္ဖာႀကီး တစ္လုံးကို ေထာင့္ခုနစ္ရာက်ပ္၊ အငယ္ကို ငါးရာက်ပ္ႏွင့္ အလတ္ဆိုဒ္မ်ားကိုမူ ခုနစ္ရာခန္႔ျဖင့္ ေရာင္းခ်ေၾကာင္း ဦးေပါက္က်ဳိင္းက ေျပာျပသည္။
ထန္းေကာက္ဖာသည္ ေက်းလက္ မိန္းမပ်ဳိတို႔၏ အလွျပင္ပစၥည္းႏွင့္ အဝတ္အစားထည့္ ပစၥည္းကိရိယာ တစ္ခုမွ်သာ မဟုတ္ေပ။ ထန္းေကာက္ဖာ သေကၤတသည္ အညာသူ အညာသားတို႔၏ ႏွလုံးအိမ္ကိုလည္း ေနရာယူထားႏိုင္ၿပီး ေက်းလက္ယိမ္းမ်ား ကျပေဖ်ာ္ေျဖရာတြင္ ထန္းေကာက္ဖာကို တခုတ္တရ ညႊန္းဆိုစာဖြဲ႕ ခဲ့ရသည္ အထိပင္။
‘႐ြဲကုန္သည္ လာၿပီဗ်၊ ခင္ႏွမတို႔ ဆင္သဖို႔ရာ’ ဆိုေသာ ႐ြဲကုန္သည္ သီခ်င္းကို သံတူထပ္ၿပီး ‘ဖာ တစ္လုံးေမာင္ လာၿပီဗ်၊ ခင္ႏွမတို႔ ေပ်ာ္ရႊင္ဖို႔ရာ’ ဟု ဘုရင္ေခတ္ ေက်းေတာသား တစ္ေယာက္ပုံစံ ဝတ္ဆင္ထားသူက ဖာထုပ္ကေလးကို တုတ္လွ်ဳိထမ္းၿပီး ေတာင္ရွည္ကေလး ေျမႇာက္ကာ ေျမႇာက္ကာျဖင့္ ဆိုင္းသံျမဴးျမဴးႏွင့္အညီ သီဆိုကျပေသာ ေက်းလက္ ယိမ္းကေလးသည္ပင္ အညာသူ အညာသားမ်ား၏ ဟဒယျမဴးဖြယ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။
အညာ သေကၤတ ထန္းေကာက္ဖာကို ရက္လုပ္ရန္ မည္သည့္ ႏိုင္ငံႀကီးငယ္ အသြယ္သြယ္ကမွ ကုန္ၾကမ္း မတင္သြင္းရေပ။ အညာတြင္ေပါက္ၿပီး အညာတြင္ ႀကီးသည့္ ထန္းပင္ႀကီးမ်ားတြင္ မလိုအပ္သျဖင့္ ခုတ္ခ်ထားေသာ ထန္းလက္မွ အေပၚသား ထန္းေၾကာကို ဓားသြားထက္ထက္ျဖင့္ လႊာယူထားသည့္ ေလွ်ာ္ျဖင့္ ရက္လုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထန္းေလွ်ာ္၏ ပင္ရင္းအေရာင္မွာ အဝါႏု ျဖစ္သည္။ အဝါႏုေရာင္ တစ္ေရာင္တည္းျဖင့္ ထန္းေကာက္ဖာ ရက္လွ်င္ အျမင္႐ိုးလြန္း လွသျဖင့္ မ်က္စိပသာဒ ျဖစ္ေစရန္ ယင္းေလွ်ာ္ကိုပင္ အနက္ေရာင္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲကာ အနက္ႏွင့္ အဝါႏု ေလးကြက္ၾကားေဖာက္ ရက္လုပ္ၾကသည္။
အဝါႏုေရာင္ ထန္းေလွ်ာ္ကို အနက္ေရာင္ ေျပာင္းရန္အတြက္ သံေခ်း တက္ေနေသာ သံတုံးသံခဲမ်ားကို မီးဖုတ္ ထည့္ထားေသာ ဆန္ေဆးရည္တြင္ သုံးညခန္႔ သိပ္ထားရေၾကာင္း ဦးေပါက္က်ဳိင္းက မိ႐ိုးဖလာ အေရာင္ဆိုးနည္းကို ေဖာက္သည္ခ်သည္။
အညာထြက္ ကုန္ၾကမ္းႏွင့္ အညာ့နည္း အညာ့ဟန္ လက္မႈပညာကို ေပါင္းစပ္ထားေသာ မ်က္စိပသာဒ ျဖစ္ဖြယ္ ယင္းထန္းေကာက္ဖာကိုပင္ ပုဂံသို႔ အလည္အပတ္ လာသည့္ ႏိုင္ငံျခားသား ခရီးသြားမ်ားက ျမန္မာျပန္ အမွတ္တရအျဖစ္ ဝယ္ယူ သြားတတ္သည္ဟု ၎ကဆိုသည္။ ထို႔ျပင္ ႏိုင္ငံျခား ခရီးသြားမ်ားကို ေရာင္းခ်ပါက ေစ်းပိုရေၾကာင္းလည္း ျဖည့္စြက္ ေျပာၾကားသည္။
“ဖာငယ္ေလးေတြဆို ေထာင့္ငါးရာေလာက္ ရတယ္။ ျမန္မာအခ်င္းခ်င္း ေရာင္းရင္ ေစ်းဆစ္တာနဲ႔ ဘာနဲ႔ ငါးရာေလာက္ပဲ ရတယ္” ဟု ဦးေပါက္က်ဳိင္းက ဆိုသည္။
အညာျဖစ္ မိတ္အင္အညာကို ျမန္မာျဖစ္ မိတ္အင္ျမန္မာ တံဆိပ္ေျပာင္းတပ္ၿပီး ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား၏ အာ႐ုံကို ဖမ္းစားႏိုင္ေသာ လက္မႈ ႐ိုးရာထည္မ်ား အညာတြင္ အမ်ားအျပား ရွိသည္။ ဂ်ပန္ဆာမူ႐ိုင္းမ်ား ေဆာင္းသည့္ ဦးထုပ္ႏွင့္ သဏၭာန္တူေသာ ဆန္ေကာဝိုင္းမွအစ စက္မႈလယ္ယာစနစ္ က်င့္သုံးေသာ အေနာက္ႏိုင္ငံသားမ်ား အထူးအဆန္း ျဖစ္ဖြယ္ရာ ႏြားျခဴအဆုံး အညာျဖစ္ လက္မႈထည္မ်ားမွာ ျမန္မာမ်ား အာေပါင္အာရင္း ေကာင္းေကာင္းျဖင့္ ညႊန္းႏိုင္လွ်င္ ညႊန္းႏိုင္သေလာက္ တစ္နည္းအားျဖင့္ မာကတ္တင္း လုပ္ႏိုင္သေလာက္ ေဒၚလာကို ခ်ဴယူႏိုင္ေသာ ႐ိုးရာထည္မ်ား ျဖစ္သည္။
ယင္းကဲ့သို႔ လက္မႈ႐ိုးရာထည္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို အညာေဒသျဖစ္ေသာ ပခုကၠဴၿမဳိ႕နယ္၊ မင္းဘူးၿမဳိ႕နယ္၊ နတ္ေမာက္ၿမဳိ႕နယ္ႏွင့္ စလင္းၿမဳိ႕နယ္တို႔ရွိ ေက်း႐ြာမ်ားတြင္ ယခုတိုင္ လုပ္ေဆာင္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယခုလက္ရွိ အေျခအေနတြင္မူ ယင္းလက္မႈ႐ိုးရာ ထည္မ်ားကို ဘုရားပြဲမ်ားႏွင့္ ၿမဳိ႕ႀကီး အခ်ဳိ႕တြင္သာ တင္ပို႔ ေရာင္းခ်ရၿပီး ပလတ္စတစ္ျဖင့္ လုပ္ေသာ အိုးခြက္ပန္းကန္ ေစ်းကြက္ႏွင့္ ႏိႈင္းစာလွ်င္ ေစ်းကြက္ေဝစု လြန္စြာနည္းပါးေၾကာင္း လက္မႈ႐ိုးရာထည္ ေရာင္းခ်သူမ်ားက ဆိုသည္။
အဝတ္အစား ထည့္သိမ္းရန္ အတြက္ ျမန္မာျဖစ္ ထန္းေကာက္ဖာထက္ တ႐ုတ္ျဖစ္ ပလတ္စတစ္ပုံး မ်ားက အစားဝင္ လာသည္။
ျမန္မာျဖစ္ သင္ဖ်ာႏွင့္ ဝါးဖ်ာေနရာတြင္ တ႐ုတ္ျဖစ္ ဝါးဆစ္ဖ်ာက ေနရာယူလာသည္။ ျမန္မာျဖစ္ တံစဥ္ေနရာတြင္ တ႐ုတ္ျဖစ္ တစ္ခါသုံး တံစဥ္မ်ားက အစားထိုးလာသည္။ ျမန္မာ့ေစ်းကြက္တြင္ ႏိုင္ငံျခားျဖစ္ ပစၥည္းမ်ားက ေစ်းကြက ္တြင္က်ယ္ ေနသည္မွာ တ႐ုတ္ျဖစ္ ဝါးဆစ္ဖ်ာဆိုလွ်င္ အပူဒဏ္ ကို ေလွ်ာ့ခ်ၿပီး အေအးဓာတ္ကို ထိန္းႏိုင္သျဖင့္ က်န္းမာေရးႏွင့္ ညီညြတ္ပါသည္ ဆိုေသာ အေျပာေလးမ်ား ျဖည့္စြက္ ဝန္ေဆာင္မႈေပးျခင္း၊ တ႐ုတ္ျဖစ္ တံစဥ္သည္ အသင့္သုံးႏိုင္ရန္ လက္ကိုင္႐ိုး တပ္ထားၿပီး ျမန္မာျဖစ္ တံစဥ္ကဲ့သို႔ လက္ကိုင္႐ိုး တပ္ရမည့္ ဒုကၡမွ ေရွာင္ရွားႏိုင္ျခင္းႏွင့္ စီးပြားေရး လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ မိ႐ိုးဖလာ စီးပြားေရးကို ကုမၸဏီပုံစံ ဖြဲ႕စည္း လုပ္ေဆာင္ျခင္းဆိုသည့္ အားသာခ်က္မ်ား ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးက ႏိႈင္းယွဥ္ ေျပာၾကားသည္။
ယခုႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ျပဳလုပ္သြားေသာ မေလးရွား ကုန္စည္ျပပြဲတြင္ မေလးရွား မိသားစုတစ္စု၏ နာနတ္သီး ေကာ္ဖီ ထုတ္လုပ္ျခင္းမွာ အညာလက္မႈ ႐ိုးရာ လုပ္ငန္းလုပ္သူမ်ား အတုယူဖြယ္ပင္။ သဘာဝ နာနတ္သီးျဖင့္ ေကာ္ဖီထုတ္ေသာ မေလးရွား မိသားစုသည္ သာမန္ မိ႐ိုးဖလာ လုပ္ငန္းေလးကိုပင္ ကုမၸဏီပုံစံ တာဝန္ အဆင့္ဆင့္ကို မိသားစု ဝင္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းၿပီး တာဝန္ခြဲေဝ ယူၾကသည္။
မေလးရွား မိသားစု၏ မိ႐ိုးဖလာ ထုတ္ကုန္ နာနတ္သီး ေကာ္ဖီကို ေခတ္မီ စီးပြားေရး လုပ္ဟန္ျဖင့္ ေပါင္းစပ္ၿပီး ျမန္မာ ေစ်းကြက္သို႔ ထိုးေဖာက္ရန္ ႀကဳိးစားေနျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ယင္းလုပ္ငန္း ဥကၠ႒လည္းျဖစ္၊ မိသားစု ဖခင္ႀကီးလည္း ျဖစ္သည့္ မေလးရွား အမ်ဳိးသားႀကီးက ရွင္းျပဖူးသည္။
အညာ လက္မႈ႐ိုးရာ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအဖို႔ မေလးရွား မိသားစုကဲ့သို႔ မိ႐ိုးဖလာ လုပ္ငန္းကို ေခတ္မီ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း တစ္ခုသဖြယ္ ေျပာင္းလဲ မလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ျခင္းမွာလည္း အစိုးရ၏ ကူညီအားေပးျခင္း ကင္းမဲ့မႈႏွင့္လည္း သက္ဆိုင္ေကာင္း သက္ဆိုင္ ပါလိမ့္မည္။
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသည့္ ေက်းလက္လူထု အမ်ားစု ျဖစ္သည့္အျပင္ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ အလုပ္အကိုင္ ပါးရွားမႈေၾကာင့္ နယ္ေျမရပ္ျခား တိုင္းတစ္ပါးသို႔ အလုပ္သြားလုပ္သူ ေခါင္ခိုက္ေန သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္း အညာေဒသတြင္ စီမံကိန္းႀကီးမ်ား ေဖာ္ကာ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းမ်ား အတင္းဖန္တီး ေပးျခင္းထက္ ရွိရင္းစြဲ မိ႐ိုးဖလာ လုပ္ငန္းေလးမ်ား တိုးတက္ ဖြံ႕ၿဖဳိးလာၿပီး ေငြေၾကး အရင္းအႏွီး လြယ္လင့္တကူ ရရွိေစရန္ ေဆာင္႐ြက္ေပးျခင္း၊ ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္သို႔ ထိုးေဖာက္ႏိုင္ရန္ ပစၥည္း အရည္အေသြးႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈ နည္းနာမ်ားကို သင္ၾကား ေပးျခင္း၊ ေစ်းကြက္ ရွာေဖြေပးျခင္းတို႔ကို အစိုးရက ကူညီလုပ္ေဆာင္ ေပးသင့္ေၾကာင္း ေဒသခံမ်ားက အႀကံျပဳသည္။
ယင္းကဲ့သို႔ အစိုးရ၏ အားေပးကူညီမႈမ်ားသာ ရရွိပါက အညာတြင္ လုပ္ေသာ မိတ္အင္အညာ လက္မႈ ႐ိုးရာထည္မ်ားသည္ မိတ္အင္အညာ သာမက မိတ္အင္ျမန္မာ တံဆိပ္တပ္ကာ ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္တြင္ အထိုက္အေလ်ာက္ နာမည္ယူႏိုင္ေၾကာင္း ၎တို႔က သုံးသပ္ ေျပာၾကားသည္။
သို႔ေသာ္ လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ထန္းေကာက္ဖာ ကဲ့သို႔ေသာ ႐ိုးရာလက္မႈ ထည္မ်ားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားတို႔၏ လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈႏွင့္ အထင္အျမင္ေသးမႈ၊ ႏိုင္ငံျခား ကုန္ပစၥည္းမ်ား၏ ေစ်းကြက္ စိန္ေခၚမႈတို႔ အၾကားတြင္ မ်က္ႏွာငယ္ေနရဆဲ ျဖစ္သည္။ ထန္းေကာက္ဖာဆိုလွ်င္ အဝယ္နည္းလာသျဖင့္ ကြယ္ေပ်ာက္ေကာင္း ကြယ္ေပ်ာက္သြားႏိုင္ ေပသည္။ လက္ရွိ အေျခအေနတြင္ပင္ ၿမဳိ႕ျပေနလူမ်ားမွာ ယင္းလက္မႈ႐ိုးရာထည္ကို စိတ္ဝင္စားမႈ ေလ်ာ့က်လာသည္ ကေတာ့ အမွန္ပင္။
“ေတာ႐ြာေတြကပဲ ဝယ္တာ။ ၿမဳိ႕ေပၚက မဝယ္ဘူး” ဟု ဦးေပါက္က်ဳိင္းက ဆိုသည္။
အဝယ္နည္းသည္လည္း မေျပာႏွင့္ ထန္းေကာက္ဖာ ဝယ္လာသူကိုပင္ ၿပံဳးစိစိ ၾကည့္ကာ ဘာလုပ္ဖို႔လဲဟု ေလွာင္ေမး ေမးတတ္ေသာ လက္ရွိ အေျခအေနတြင္ အညာေဒသရွိ လက္မႈ႐ိုးရာ ထည္မ်ား၏ အနာဂတ္မွာ မိတ္အင္ျမန္မာ တံဆိပ္ျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္တြင္ ေျခဆန္႔ရန္ ေဝး၍ မေကြးျမသလြန္ ဘုရားပြဲတြင္ပင္ အဝါႏုႏွင့္ အနက္ၾကား ထန္းေကာက္ဖာ လုံးေလးမ်ားသည္ ဝယ္သူအလာကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနဆဲပင္။
ဉာဏ္မ်ဳိးေအာင္
Credit>> The Voice
0 comments:
Post a Comment